Friday, October 21, 2011

silibus baru

ini bukan kisah KSSR yang sangat merumitkan kerja seorang cikgu..
ini cerita tak ada kaitan dengan KSSR pun..

*************************



baru2 ni ummi dan keluarga halaqah ummi susun semula pengisian dalam halaqah kami...

dipendekkan cerita, kami sama2 sepakat  untuk memenuhi halaqah kami dengan pengisian yang berikut:

1. kelas tajwid (memandangkan salah seorang dari ahli adalah seorang hafizah, maka peluang itu tak disia-siakan..)

2. bedah buku : tarbiyatul aulad..(hampir semua ahli halaqah ummi berpangkat isteri dan ibu, maka adalah sangat sesuai untuk kami sama2 membaca dan mengupas buku hebat dari Abdullah Nasih Ulwan ini..nak harapkan baca sendiri tak tentu lagi hasilnya..bila dah masuk dalam slot usrah ni, nak tak nak kena curi masa juga untuk baca..hehe)

3. serikandi islam..(biasanya kalau sebelum2 ni umum sangat..pasal sirah..tapi untuk kurikulum baru ni telah dispesifikkan kepada serikandi...ye..lebih berfokus kepada serikandi yang kita boleh ambil tauladan dari aspek seorang perempuan, anak, isteri dan ibu...)

4. isu semasa...(ini adalah untuk tau hal2 semasa yang mungkin terlepas pandang..konon macam sibuk sampai tak sempat nak ambil tahu hal yang berlaku sekeliling kita..)

dah 2 minggu halaqah ummi berjalan dengan silibus baru ni..dan ia sangat membuat ummi tak sabar tunggu tiap2 minggu..tambah2 bab kupas buku tarbiatul aulad tu..

hajat hati ummi nak kongsi apa yang dah kami dapat dalam buku tarbiatul aulad tu dalam blog ni..supaya dapat jadi macam nota ringkas untuk ummi dan mungkin juga dapat dikongsikan dengan orang lain...

p/s: sekarang ummi ada dirumah nenek..bermalam disini..abi ada kerja diluar..ummi terlupa nak bawa buku tarbiatul aulad tu sekali...jadi, ummi akan kongsi pada entri yang akan datang insyaallah...

3 comments:

  1. Alhamdulillah...seronok kan? Moga-moga apa ilmu yang dapat tu dapat dikongsi dan diamalkan bersama :)

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)