Sunday, November 27, 2011

maka cuti pun bermula..

tasneem sayang..anak ummi abi yang solehah...

cuti kita baru bermula..walaupun cuti sekolah sudah bermula seminggu lepas..tapi hakikatnya kita baru sahaja mula untuk cuti..ummi dan abi masing-masing masih meneruskan saki-baki kerja untuk seminggu selepas cuti akhir tahun persekolahan sesi 2011.

dan macam biasa, cuti sekolah biasanya kita satu keluarga akan pulang ke kelantan..cuti kali ini kita balik cuma untuk 2 minggu..dan baki cuti yang ada tu, kita ajak tok abah dan tok ummi ikut kita balik kajang pula..

kesempatan cuti yang ada ni ummi teringin nak bawa tasneem jalan-jalan..tasneem ke ummi yang nak berjalan ni sebenarnya?? bawa tasneem berpijak atas rumput..atas pasir tepi pantai..main kucing..dan macam-macam lagi yang kita tak dapat buat bila balik kajang..tapi agak terbatas juga sebenarnya.sebab sekarang musim hujan..juga musim banjir..kalau dah banjir, memang kita tak dapat kemana..cuma dirumah sahaja..tapi setakat hari ni, ummi rasa keadaan masih lagi ok..jalan-jalan raya masih boleh digunakan..cuma boleh nampak beberapa kawasan yang rendah dah mula ditenggelami air..syukur alhamdulillah kerana rumah tok abah ni tak pernah dinaiki air..kalau tak jenuh juga..

cuti hujung tahun ni biasanya orang akan ambil peluang untuk buat kenduri..ummi dengan abi pun tak terlepas dari mendapat jemputan dari teman2 kami..dan insyaallah jemputan itu akan dipenuhi semampunya...tak ketinggalan juga, ummi abi ambil kesempatan cuti ni untuk ziarah kawan-kawan yang lama tak jumpa..dan tengok kawan-kawan baru tasneem juga!!

ya..musim orang kawen dan musim orang bersalin!!hehehe...

apa2 pun ummi nak ambil kesempatan ni untuk ucap tahniah pada semua..sama ada yang akan atau baru melangsungkan perkahwinan, juga yang baru atau akan melahirkan tak lama lagi..

selamat berjuang kepada zaihan, amin, zahra, ani, nadzrah, dan kawan2 yang terlupa sebut nama kat sini juga ibu2 mengandung yang sedang menunggu hari diluar sana..tahniah pada kak faz atas kelahiran medina...tak lupa juga pada k.sha dan nazifah yang sudah mengandungkan anak ke dua anda!!

Tuesday, November 22, 2011

2 nikmat...2 ujian

tasneem yang ummi dan abi sayangi selalu..
semoga anakanda membesar sebagai seorang mukminah yang solehah...

2 nikmat itu ialah....
balik cuti raya haji baru ni ummi dan abi telah jumpa 2 nikmat serentak...nikmat yang sudah lama kami nanti-nantikan dan angan-angankan..

1.tasneem dah mula menapak tanpa memegang apa-apa..sebelum ni tasneem memang dah boleh berdiri..ya..bermula dengan tasneem mampu berdiri sendiri untuk masa yang sangat pendek..dalam 1 atau 2 saat mungkin..berubah pada boleh berdiri 5-6 saat..kemudian boleh bergerak dalam keadaan berdiri (berjalan) tapi kena paut pada tempat-tempat macam kat kerusi atau meja..dan sekarang ni dah boleh melangkah 3 4 langkah..alhamdulillah..ummi dan abi tak sabar nak beli kasut jalan untuk tasneem..hehe...

video
latihan untuk tasneem

2.satu hari, masa tu dalam kereta..on the way nak beraya agaknya..ummi tengok macam ada banda pelik pada gusi bawah tasneem...ummi pun rasa lah dengan jari..emm..keras..tengok betul-betul ada gigi rupanya..tapi sangatlah sikit..kalau tengok macam ada garis halus warna putih..setakat itu sahaja..ummi sangat teruja dengan perkembangan tasneem ni..hari-hari buka mulut tasneem untuk tengok perkembangan gigi tasneem..atau paling kurang, masukkan jari ummi untuk rasa gigi tu..hehe...tak berapa lama lepas tu, ummi dan abi perhatikan, ada kelainan pada gigi atas pula...tapi ni pelik sikit.. tak macam pada gusi bawah..nampak macam dah bengkak sikit dan ada bentuk gigi..macam 2 batang gigi yang diselaputi gusi..beberapa hari lepas tu muncullah gigi yang dinanti!! dan gigi atas tu nampak macam lagi banyak keluar dari gigi bawah yang lebih awal dikesan..gigi bawah tu masih maintain macam tu dari awal penemuan...hehehe...

alhamdulillah..begitulah kisah 2 nikmat yang kami tunggu-tunggu..dan sebenarnya banyak lagi nikmat-nikmat yang Allah kurniakan kepada kita tasneem yang tak mampu nak ummi coretkat setiap satu darinya..semoga kita terus-terusan menjadi hamba yang bersyukur atas nikmat yang dikurniakan Allah kepada kita..

apa yang ummi perasan, setiap kali balik ke kelantan, ada sahaja benda baru yang tasneem tunjuk..mungkin hadiah untuk tok abah dan tok ummi yang jarang sekali untuk kita jumpa..jadi bila balik sekali sekala tu, tasneem akan ada hadiah untuk mereka..indahnya susunan Allah untuk kita.

2 ujian itu ialah...
sesungguhnya setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya...cuma kita yang mungkin tak sedar bila hikmah itu terjadi.

1. tasneem sedang demam batuk dan selsema. sudah 2 malam tasneem tidak sihat..semalam agak panas juga kepala tasneem..dan paling ummi kesian bila tasneem batuk-batuk...tak sanggup rasanya tengok tasneem dalam keadaan macam tu..untuk sementara ni tasneem masih ummi hantar pada nenek..sebab ummi masih ada saki baki kerja, mesyuarat dan sebagainya yang memerlukan ummi ke sekolah sehingga hujung minggu ini. dan yang paling menggembirakan bila guru besar umumkan kalau sudah beres semuanya pada hari khamis, maka jumaat tak perlu datang ke sekolah lagi..sudah boleh bercuti!!

ada orang kata mungkin tasneem demam sebab nak beralih bulan..atau mungkin kerana sudah mahu tumbuh gigi dan mahu berjalan..apa-apa pun ummi harapkan semoga apa sahaja yang berlaku akan mendatangkan kebaikan pada tasneem sendiri dan pada kami sekeluarga juga.

2. handphone abi hilang. ye..baru hilang. masa ambil ummi di sekolah tadi, masuk je dalam kereta abi kata jom beli talifon..heran juga ummi..rupanya handphone abi hilang..mungkin hilang masa abi di kedai makan..dan ummi rasa kalau hilang di kedai makan tu memang peluang untuk dapat balik sangat tipis..sebab kat kedai kan memang ramai orang..entah ke mana lah perginya..semoga yang ambil itu terbuka hatinya untuk memulangkan semula handphone tu..sebenarnya yang paling di kesalkan bukan nombor-nombor yang ada dalam tu..tapi gambar-gambar tasneem yang sangat berharga tu..gambar dan video..sebab satu pun tak pernah di transfer di mana2...huhu..

talifon baru belum beli lagi..cuma sempat uruskan hal sim sahaja..sim dah ada, tapi talifon belum ada..tunggu gaji lah esok lusa..

salam sayang dari tasneem untuk semua..

Friday, November 11, 2011

tahniah untukmu

tahniah untuk sepupu saya yang bernama AMINAH...

beliau akan bernikah malam ini..

barakallah lakuma!!
lagu maher zain yang tajuk barakallah itu ditujukan untuk anda
*sila search lagu tu sendiri ye..hehe...

untuk itu, ummi saya ada buat ini untuk beliau
*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

kek biru selaut kasih selangit sayang
haha..

best tak nama yang aku bagi kat kek ko min??


sekian cerita tentang orang nak kawin malam ini

***************




ini cerita lain pulak...

sedang tok mami sibuk men'design' kek....



tasneem pun sibuk bekerja juga!!



mulut dah penuh dengan krim kek..


alahai tasneemku...

alif ba ta


ini video kegemaran tasneem...

ummi tak ingat bila kali pertama kenalkan video ni pada tasneem..tapi dah banyak bulan juga lah..
bermula dengan tasneem selalu sangat "bantu" ummi dan abi masa kami tengah sibuk guna laptop..
jadi,
satu hari ummi minta abi carikan video belajar4 untuk tasneem..
dari pada 'bantu' kosong je..lebih baik 'bantu' sambil belajar..
ada juga faedahnya..

dan setiap kali kami on laptop..terutamanya abi..
akan buka sama video ini untuk tasneem..

dan hasilnya..memang nampak sangat tasneem berminat untuk dengar..
buktinya:
1. boleh dengar dengan sangat tekun untuk jangka masa yang boleh tahan tanpa mengusik laptop...
(dengan syarat duuk atas riba)
2. kalau bagi tasneem dengar sendiri, dia akan sibuk nak pegang sofia dan rayyan yang dalam skrin tu..
3. akan ralit dengar..dan tak peduli kat ummi dan abi..(untuk seketika..huhu)
4. tersenyum-senyum bila dengar nasyid ni dipasang..kadang-kadang bunyi dari mulut tasneem.."ha...ha..ha.."...dan bunyi-bunyi lain yang sewaktu dengannya..tak lupa juga mulut akan ternganga-nganga..hehe..
5. kalau nasyid ni pasang tanpa gambar..tasneem nampak macam tertunggu-tunggu kemunculan sofia dan rayyan kat skrin laptop..
6.sangat cam dengan muziknya..kalau tasneem duduk tempat lain dan tiba-tiba terdengar nasyid ni..memang tasneem akan cari kat mana..berhenti main, lepas tu merangkak laju-laju sampai tersembam!hehe..

(^_^)

::itulah gelagat tasneem::

aidil adha 1433h

alhamdulillah...segala puji bagi Allah kerana tidak putus-putus mengurniakan pelbagai bentuk rahmat kepada kita semua..terutamanya nikmat islam dan iman..semoga kita dapat sama-sama kekal dalam dua nikmat terbesar tersebut sehingga keakhirnya.

aidil adha
aidil adha sudah berlalu..bagi mereka yang menunaikan ibadah qurban..semoga ibadah kita diterima Allah..semoga kita masih sempat lagi untuk menjalani ibadah qurban dan berpeluang untuk menjadi tetamu Allah di masa akan datang...

on the way nak balik kelantan..tasneem tunggu abi solat jumaat sambil dengar khutbah jumaat

raya kali ini alhamdulillah, perjalanan pergi dan balik kami; selangor-kelantan-selangor dipermudahkan Allah..bercakap pasal perjalanan,balik ke kelantan kami guna jalan biasa yang kami lalu..-gua musang...tapi yang menariknya untuk pulang ke selangor,kami lalu grik!!-laluan alternatif yang diguna kalau gua musang banjir..hehe..

laluan ke grik memang agak jauh kalau nak dibandingkan dengan laluan gua musang..tapi sekali sekala lalu apa salahnya..seronok juga Allah izin dapat "memanjat" banjaran titiwangsa...sejuk bila sampai kat puncak..dapat tengok tasik banding..gajah je yang tak jumpa...huhu..
*bila lalu grik teringat cerita kawan-kawan yang terserempak dengan gajah la..itu la..ini la..

peristiwa hari raya...lembu yang dah selamat disembelih..

raya kali ni banyak juga duit yang keluar..belanja balik kampung, duit untuk bayar lembu (1 bahagian je) dan duit jalan-jalan..Allah izin cuti raya kali ni dekat dengan cuti deepavali..jadi memang banyak juga berhabis..masa cuti deepavali hari tu pun tahan-tahan je tak berjalan..tapi ke GM jugak perginya..sebab raya banyak nak pakai duit..bila ummi fikir-fikir balik, ummi rasa ummi dah kena sediakan tabung khas untuk korban sahaja..sebulan letak rm50..nanti dah sampai masa nak raya, taklah terasa sangat duit sekelepuk keluar untuk bayar lembu..huhu..

ok..balik dulu...tata titi tutu..

Wednesday, November 2, 2011

tasneem 10 bulan

alhamdulillah..tasneem telah membesar dengan sihat sepanjang 10 bulan ini..alhamdulillah..alhamdulillah...

tengok..tangan dah warna warni sebab main dakwat printer...


1. tasneem kuat makan...menyusu pun boleh tahan...sebenarnya tasneem dah minum susu campur..susu ummi dan susu kambing jenama "karihome" tu..sedih jugak ummi mula-mula..sebab terpaksa campurkan susu...tapi kata nenek, nak tak nak kena jugak beli susu formula sebab susu ummi memang tahap kritikal..perah hari ni untuk bekal tasneem esok..tak perah hari ni, esok tasneem tak boleh bawa bekal ke rumah nenek..sedih kan..tapi susu yang ummi beli tu tak bermakna boleh bagi suka-suka je..itu cuma susu dimasa-masa kecederaan..takkan nak bagi air masak je pulak semata-mata nak mempertahankan tak nak campur dengan susu formula..

2. masih belum tumbuh gigi..takpe..lambat tumbuh gigi,lambat sikit rosak..hehe..

3.masih belum boleh berjalan..tapi dah boleh berdiri untuk tempoh masa yang agak lama..tinggal tunggu nak langkah aje..

4. masih pakai diapers saiz m..yang ummi perasan badan tasneem macam tak naik sangat..tinggi je yang bertambah..kalau berdiri dah paras separuh peha ummi..

5.pernah abi buat-buat marah sebab tasneem kacau abi punya laptop..meraung juga lah..padahal abi haip!haip! dari jauh je..

6.pandai main cak-cak dengan orang..terutama dengan orang yang tasneem tak pernah atau jarang jumpa...contohnya macam orang kat kedai ke..mula-mula tersipu-sipu bila ada orang tegur..sampai lembik-lembik badan melekat kat ummi..lepas tu tarik tudung ummi untuk jadi tempat menyorok...dah sorok muka, mula la main hide n seek guna tudung ummi..

7.senyuman tasneem yang sangat menawan!!aduhh...cair hati ummi bila tengok tasneem senyum..hilang semua perasaan yang entah apa-apa tu..

tasneem sayang,gembirakan hati ummi dan abi sampai bila-bila ye...walau kami tiada lagi didunia...

p/s:tak boleh nak tulis panjang-panjang sebab tasneem pun sibuk nak menaip jugak!

Tuesday, November 1, 2011

hati-hati

kini ummi dan abi perlu lebih berhati-hati...
kerana tasneem dah ada kemahiran baru..



video

dah mula nak dapat kaki ummi rasa..
ni pun dah mula pandai panjat..
abi pun siap buat latihan untuk tasneem..
latih tubi turun dari katil..
masih belum mahir dan perlu perhatian lagi..
abi tak sabar nak tengok tasneem berjalan..
ummi pun sama..dan kadang2 rasa rindu detik2 tasneem yang tak pandai apa2 lagi..
hehe..

tudung tasneem

assalamualaikum...

dah lama ummi tak update blog ni...entah apa masalahnya ummi tak dapat nak buka blog...
"SSL error"

entah..ummi pun tak reti nak buat macam mana.ni pun ummi update dari rumah nenek saja..

ummi ada beli tudung untuk tasneem..sebenarnya tudung tu datang sepasang- anak&mak
tapi ummi ambil tudung untuk tasneem saja..untuk ummi..ohh~ ummi kurang berkenan..

muka tak berapa nak senyum sebab tangan dah kena pegang..tak boleh gerak dah..hehe

tangan dah mula nak cabut tudung...

hari ni tasneem ikut nenek pergi jumpa doktor gigi..
bukan tasneem yang jumpa doktor gigi...tapi nenek tasneem..tasneem takde gigi lagi..huhuhu..

nenek pun pakaikan tudung tu..kata nenek, warna tudung tu dah sama dengan uniform yang doktor gigi tu..
jadi nanti besar tasneem pun jadi doktor gigi juga lah ye!

hari ni dah ada perkembangan kata nenek..tasneem dah tak cabut tudung yang dipakai..sebab bila tangan naik kepala-nak cabut tudung je nenek sepuk tangan tasneem..banyak kali juga lah tasneem buat percubaan untuk cabut tudung tu..tapi tak berjaya..akhirnya sampai ke balik tudung tu masih dikepala tasneem..alhamdulillah..

ummi nak biasakan tasneem pakai tudung dari kecil..
ummi ingat lagi masa ummi kecil2 dulu..nenek selalu nyanyikan kat ummi nasyid ni
"....tutup aurat..tutup aurat..jangan bagi dilihat...maruah tinggi peribadi mulia...itulah tuntutan agama..."
ummi nak cari juga nasyid tu..tapi macam dah tak jumpa je..kalau jumpa boleh bagi tasneem dengar..kalau tak alamatnya ummi jelah yang nyanyi sendiri...hehe..