Tuesday, October 22, 2013

baru bangun

assalamualaikum....

ok..ummi baru bangun dari tidur yang lena..hahaha..ok..tipu..

lama sungguh ummi tak update blog...kadang2 ummi rasa tak ada apa yang penting yang ummi mahu tuliskan..melainkan cerita anak2 yang lebih bersifat peribadi sebenarnya..atau kita panggil sebagai bukan untuk tatapan umum..

kalau boleh bila ummi menulis, biarlah ada sesuatu yang boleh dimanfaatkan oleh pembaca diluar sana..

ummi agak sibuk dengan urusan bisnes (kehkehkeh...bisnes lah sangatkan...bisnes susu kita..menguruskan stok, promosi, menguruskan pelanggan juga)

yang paling pasti sibuk melayan kerenah anak2 berdua itu..sudah macam2 keletahnya..dan ummi lebih senang untuk meluangkan masa ummi sepenuhnya pada anak2..menulis diblog ini sekarang bukan lagi minat utama..(dulu zaman berdua..zaman anak baru sorang...boleh la ngadap pc ni..tp sekarang hobi berblog ni entah jatuh nombor berapa..hehehe)

padahal ummi malas sebabnya bila on je pc, ada saja yang menyelit..mintak nak melukis, nak tulis, nak dengar nasyid..nak dengar ngaji..macam2..(tasneem lah tu..sape lagi kan..)

kisah anak2 ummi banyaknya ummi rakamkan dalam bentuk gambar...atau video..dalam bentuk tulisan dah makin berkurang nampaknya..hehe

ok..ada masa ummi akan mengadap lagi pc ni..tu pun kalau anak2 dah tidur dan yang pentingnya ummi masih berjaga..macam sekarang..sebab dalam banyak2 keadaan..bila anak tidur, ummi punikut sama..

jumpa lagi!!

Tuesday, July 16, 2013

sepupu

assalamualaikum....

alkisahnya...
tasneem & basyeerah dah dapat sepupu...ummi pun dapat juga...

beza cuma sehari..
sepupu tasneem dan basyeerah lahir hari jumaat 26 syaaban 1434 / 5 julai 2013
sepupu ummi lahir sabtu 27 syaaban 1434/ 6 julai 2013

sepupu tasneem dan basyeerah sama jantinanya dengan mereka..cucu ketiga tok mami tok dedi ni perempuan lagi...

tapi sepupu ummi lelaki..

sepupu anak2 ummi namanya RAUHA..
sepupu ummi namanya MUZAFFAR..

semoga mereka membesar sebagai pejuang agama!
selamat datang kedunia yang penuh dengan ujian..

**gambar menyusul kemudian..ada dalam hp abi..huhu..

Thursday, July 4, 2013

aduhai anak..

assalamualaikum....


alhamdulillah lepas kita bercuti selama 2 minggu sempena cuti sekolah bulan lepas, basyeerah dah mula boleh duduk sendiri dan mula merangkak..sekarang pun dah laju merangkak..ikut ummi, abi atau kakak tasneem. 

jadi ummi harus lebih berhati-hati...pintu dapur harus sentiasa ditutup..begitu juga pintu bilik air..oho~~pintu bilik air memang wajib tutup..kalau tak, ada pula yang terjerumus dalam mangkuk tandas tu..

sejak dari balik cuti hari tu, macam yang ummi dah bagi tau, basyeerah tak nak kawan dengan botol susu..akibatnya, dah ada lah stok2 susu yang bakal dilebur dek kerana jangka hayatnya sudah sampai ke penghujung...agak sedih disitu..

sekarang ni kalau duduk rumah tok mami pun, basyeerah makan je memanjang...basyeerah ni memang kuat makan. tapi memandangkan umurnya muda lagi, maka tak boleh lah dilayankan sangat nafsu makan dia tu.. 

bila ummi balik barulah nak menyusu..nak direct feeding saja..perantara2 ni tak main ok..

**nak kena kira berapa pack susu yang dah expired..nampak gaya macam banyak je..

Friday, June 28, 2013

DDT - terkucil.

assalamualaikum....

hari ni 2 kali tasneem terkucil masa tidur...aduhai..letih juga ye..sebab tidur atas tilam..jenuh nak bersihkan..

pertama:
semalam sebelum tidur, ummi tak ingat nak pakaikan tasneem diaper cap petpet tu..tasneem tidur, ummi pun tidur..sekali sedar2 awal pagi..dalam 3 lebih, dah basah...maka terpaksalah ummi bangun uruskan tasneem...bersihkan badan, tukar baju dan pakaikan diaper..

kali kedua:
tidur petang tadi, tak kencing dulu sebelum tidur..tasneem pula main tak ingat apa..sampai bersepah ruang tengah..dah penat sangat, masuk bilik terus tidur..tidur 2 beradik dengan basyeerah...ummi sedar tasneem dah basah bila basyeerah nangis..ummi nak susukan basyeerah, tengok2 seluar tasneem dah basah...agak letih disitu..huhu...

ini cerita semalam pula..
ada orang nak beli susu, ajak jumpa di bangi..jadi dari rumah tok mami, singgah rumah ambil susu dan terus ke tempat yang dijanjikan..tengah jalan, sedar yang tasneem tak berlampin..kang dibuatnya terkucil dalam kereta,naya!!

bila nampak stesen minyak, terus bagi signal..ajak tasneem buang air..kalau tanya dia, memang tak nak je memanjang..

ni la kali pertama bawa keluar tanpa berlampin!

Monday, June 17, 2013

BALIK JOHOR

assalamualaikum....

alhamdulillah..Allah beri kesempatan untuk kita sekeluarga pulang ke kampung walaupun sebentar di kala kesempitan pitih!!oh~oh~ (gara-gara shopping terlebih masa balik kelantan)

tok yot tasneem dan basyeerah kurang sihat..jadi kesempatan yang ada tu, dipergunakan untuk menziarahinya. tok yot dah tak berapa larat...tok dedi anak kesembilan tok yot-anak bongsu..jadi boleh bayang betapa uzur sudah tok yot. pun begitu tok yot ni tak ada lah menghidap penyakit berat2 macam jantung, kencing manis, darah tinggi..cuma lewat ni tok yot ada gaut.

untuk anak2, tasneem dan basyeerah , inilah masanya untuk bermesra dengan alam...seronok..terutamanya tasneem lah..

nampak tak betapa seronoknya kakak..

pertama kali merangkak secara direct atas rumput..

menu wajib kalau balik kampung



Sunday, June 16, 2013

DDT - projek kuih

assalamualaikum....

tengah hari tadi, tengah ummi abi makan berdua-duaan..sementara anak dara yg kecil dah tidur kekenyangan, yang sulung pula bermain di dunia khayalan,

abi tegur, "tengok tasneem, mana lah barang tak cepat rosak..."
*tasneem dah sengetkan khemah..tapaknya dah ke sisi tepi-bukan kat bawah lagi..
tak lama lepas tu, keluar kepala je
"abi...kakak berak.."

sudah...patut pun senyap sampai khemah pun tersenget2...rupanya projek buat kuih...
lepas tu pandai pula cakap..
"ummi, kakak berak dalam seluar..."

bertuah anak..

petang pula, masa tidur, terkencing atas tilam...bahana tak membuang dulu sebelum tidur..minum pun banyak..memang menjadi..

Thursday, June 13, 2013

nota buat tasneem

assalamualaikum....

satu hari masa ummi di rumah tok mami, ummi belek2 buku yang ada dekat dengan komputer..

ummi selak, nampak ini:

hahaha...sangat lucu..

inilah harapan tok mami..supaya cucunya yang bertuah tu tak lagi koyakkan buku dia..supaya, ayat yang dah ditulis tu difahami cucunya yang berumur 2 tahun++!! (^_^)

**entah berapa banyak harta tok mami, tok dedi yang tasneem dah tolong "jaga"kan...kuikuikui..

**tasneem ikut tok mami & tok dedi balik muar..tok yot jatuh..rindu pulak ummi kat tasneem

basyeerah yang seronok bercuti

assalamualaikum....

2 minggu cuti sekolah adalah masa yang paling menyeronokkan untuk basyeerah..sebab boleh berkepit dengan ummi tanpa ada perantara-botol susu pelesu!!hahaha...

sudahnya, lepas cuti 2 minggu ni, bila hantar rumah tok mami, dah tak mau menyusu dengan botol pula...basyeerah..basyeerah...ummi agak dah, sebab ada satu hari dihujung2 cuti, ummi saja test bagi botol kakak tasneem..memang tak mau dia..

kata tok mami, basyeerah tutup mulut serapat-rapatnya..memang tak bagi peluang langsung susu tu masuk..dah la terbuang susu yang dah dicairkan tu..

sekarang ni basyeerah sibuk makan..nampak makanan memang kelam kabut..kadang tu makanan belum sempat lagi nak masuk mulut dia..tapi mulut dah cap..cup..cap..cup...sambil buat aksi mengunyah..memang kelakar kalau tengok!!

jadi, selama 4 hari, dari isnin sampai hari ni, khamis..tak menyusu pun kat rumah tok mami..makan je kerja dia..huhu..suaplah apa pun basyeerah mesti nganga..kecuali botol susu!

anak-anak..memang banyak keletahnya.

2 beradik berkhemah dalam rumah..


** lama dah rasanya ummi tak cerita pasal susu..nantilah..nak buat 1 entry khas..hmm bila lah tu..


Wednesday, June 5, 2013

seronoknya kampung

assalamualaikum....

tiap kali cuti kita memang akan balik kampung..lebih tepat lagi rumah tok abah, tok ummi di kelantan..kampung belah ummi?..oh..kita memang dah balik sana tiap2 hari....cuma bila musim raya(dengan giliran) baru kita akan balik ke kampung ummi yang memang betul2 kg..itu rumah nenek ummi..atau mungkin akan kesana bila ada hujung minggu yang terpilih...biasanya akan balik sekali dengan tok mami dan tok dedi...

balik kampung memang perkara yang paling menyeronokkan bagi ummi..untuk tasneem apatah lagi!! ia adalah masa untuk mendekati alam..kalau di rumah kita, biasanya memang memerap memanjang...habis2 pun round pusing padang..main kat playground..

kalau kat kampung ni tasneem boleh berjalan sambil tengok itik..kambing..ayam..
boleh tengok laut..mandi sungai...
boleh lari-lari  keliling rumah..
boleh ikut tok abah tiap2 petang..tengok kereta keh la..mesin padi lah..macam2..
boleh bagi makan ikan..
boleh tengok orang buat rumah batu..(ni pun termasuk?)hahaha...ada orang tengah buat rumah dekat dengan rumah tok abah ni..tok abah selalu bawa tasneem tengok orang buat rumah tu..
boleh makan aiskrim potong petang2

sebahagian dari ruang tempat tasneem berlari2..


ummi pun seronok juga..
balik kali ni pergi banyak tempat...bazar tok guru dah semestinya..sebab ummi sekarang ni sejak ada anak, memang dah jadi pengumpul jubah2 berbutang depan..senang nak bf anak2..kalau dulu memang susah sikit nak cari jubah berbutang ni..tapi sekarang tak sangat..dah banyak pilihan..lawa2..cantik2..rasa macam nak buka kedai jubah yang memang focus untuk ibu menyusu je..tapi modal tak cukup weh..

pergi rantau panjang..
munduk..takbai...

sekarang cuaca agak panas..sampai air telaga pun jadi berbau...(sebab air dh mengering dan mengurang..)
oleh kerana balik kali ni pergi jalan banyak tempat, duit pun banyak habis..huhu..

hampir  tiap petang makan aiskrim...kalau tasneem tidir pun tok abah belikan siap2..

minum petang bersama basyeerah...baru pandai duduk..2 3 kali dah telentang...kesian basyeerah..



esok lusa dah nak balik kajang semula..
maka berakhirlah cuti kita untuk kali ini...


Tuesday, June 4, 2013

DDT 2

assalamualaikum....

hari ketiga:
alhamdulillah..allah permudahkan semuanya..hari ketiga ni dah tak ada terkucil lagi..petang sampai la ke malam..dalam pukul 10 lebih juga tasneem duduk rumah tok mek dia..tak nak balik rumah tok abah dia..kat rumah tok mek ada rayyan..tu yang seronok je duduk sana..tak jauh pun rumah tok mek..belakang rumah tok abah je..mula2 risau juga...takut tak pandai nak cakap..tapi intai2 ok je..hehehe..tak nak balik..

habis semua orang jemput tasneem nak suruh dia balik..cik wan, cumi, abi..akhir sekali, tok abah..tok abah kata tasneem sibuk jadi cikgu..ajar rayyan..emm..patut pun tak mau balik..tengah wat tusyen rupanya..

sepanjang tah berapa jam duduk kat rumah tok mek tu,pandai bagi tau tok mek dia nak kencing..ok..tak ada masalah nampaknya..

cuma sampai sekarang ummi belum berani lagi nak bawa berjalan tak pakai diapers..tidur malam pun belum latih lagi..bagi past siang hari dulu..

hari-hari seterusnya:
tasneem menunjukkan perkembangan yang sangat positif..yang sebenarnya ummi risau bila tasneem sekejap pakai, sekejap buka..takut tasneem keliru..boleh kencing terus ke kena pergi tandas..huhu..

tapi nampaknya tak ada masalah..cuma awal2 dia belajar kencing di tandas tu, tiba malam ummi pakaikan diapers, dia pula beria nak kencing kat tandas..layan kan aje..

sekarang, dia tau, kalau pakai diaper dia boleh terus kencing..kalau tak pakai, kena cakap nak kencing..yang kelakarnya bila pakai diaper, tasneem akan kata "ummi, nak kencing la. xpe je kan?"

yelah tasneem..ape2 je..asal jangan kencing dalam seluar sudah..


Wednesday, May 29, 2013

DDT-diari diapers tasneem

assalamualaikum....

episod 1

tasneem sekarang dah berumur lebih kurang 2tahun setengah...masih lagi pakai diapers saiz L. target ummi untuk tasneem pandai ke tandas sendiri sebelum saiz diapers bertukar jadi XL!!

tasneem pun sekarang ni dah pandai cakap..macam2 yang dia cakap..jadi ummi fikir, ini memang betul2 masa yang sesuai untuk ummi ajar dia hidup tanpa diapers..

ummi tak boleh nak buat masa hari bekerja, kesian kat tok mami..mana nak urus adik basyeerah..nak ajar kakak tasneem kencing lagi..ummi pula balik kerja dah kepenatan..jadi cuti sekolah macam ni ummi rasa dah boleh sangat dah nak mulakan kelas..sebelum ni pun tasneem memang dah cakap kalau dia nak buang air besar..mungkin dia rasa tak selesa, jadi bila cakap tu ummi abi akan aware..lepas je habis meneran, boleh terus cuci..

macam biasa,setiap kali cuti, kita akan bercuti di kelantan..masa dan tempat yang tepat!!sini tak banyak perabot, karpet...pintu pun banyak..

hari pertama:
lepas mandi pagi terus tak pakai dah diaper...suspend juga ni..tasneem pula macam pelik2 sebab pakai seluar je..hahaha!!memang lawak tengok.kejap2 tengok seluar..pagi tu 2 kali terkucil.. ajak dah kencing..tapi asyik kata tak nak..sempatlah sekali buka seluar, terus bawa masuk tandas...boleh pun kencing.pandai tasneem..tapi kebanyakan masa nak ajak ke tandas, memang susah sikit..tapi paksa juga..masa dah terkucil, baru cakap, "ummi/abi, kakak kencing!" hahahadui..

ok..perkembangan positif..tidur petang tak pakai juga...selamat tak terkucil...huhu...sampai ke malam..tapi mesti kena selalu ajak pergi tandas..tiba2 malam tu boleh terkucil lagi sekali..bahana ajak pergi tandas tapi tak mau pergi..

hari kedua:
tak boleh nak mula dari pagi sebab pagi ni keluar pergi kedai cari seluar murah2...kalau asyik terkucil aje, jenuh juga..memang tak cukup seluar...jadi lepas zohor baru mula.memang selalu pesan kat tasneem, "kalau nak kencing cakap tau"

baru je mula sesi dalam 10minit, dah terkucil..huhu..memang penat sikit..tapi alhamdulillah depan pintu dapur terkucilnya..jadi simbah je air..habis cerita..

kalau nak buang air besar tak ada masalah, sebab dia memang cakap..jadi, buka seluar, terus angkat. petang hari ni tak lama sangat tak pakai diapers.sebab tak ada orang nak tengok2 kan..semua sibuk nak tengok bola..

sesi disambung lagi belah malam..tiba2 tasneem cakap, "ummi, nak kencing cakap tau"hahaha...ok, terus bawa masuk tandas..selamat.

hari ketiga:
ok..itu adalah kisah hari ini...setakat ni masih ok..pagi tadi, pakaikan diapers sebab tasneem nak ikut tok abah hantar cumi pergi sekolah..kalau tak pakai, tak pasal kalau terkucil dalam kereta..oleh sebab tasneem pakai diaper, tak kisah nak tanya..

tapi tiba2 dia cakap nak kencing..syabas!! maka, untuk meraikannya, abi buka la diapers yg tasneem tengah pakai tu...

ok..kita tengok sampai malam ni..apa perkembangannya...

ni dia...budak banyak akal..banyak cakap juga!!

basyeerah 7 bulan

assalamualaikum....

lama betul rasanya ummi tak update pasal perkembangan basyeerah..memang sibuk secara marathon..tak kira kat sekolah atau aktiviti kekeluargaan dirumah..hehehe

kadang2 kalau ada masa pun, ummi peruntukkan untuk mengadap kerenah 2 orang mujahidah-anak dara ummi abi ni..

sekarang, basyeerah ummi dah mula suapkan makanan..tapi masih lagi secara tidak berjadual..ikut dan ummi bila2 nak bagi..kat rumah tok mami pun sama...tok mami kata tak sempat nak buat bubur macam zaman kakak tasneem dulu..tok mami suruh beli nestum segera saja..tapi ummi pulak yang tak berapa nak bagi..sebab tak natural gitu..tapi nak buat sendiri tak sempat pula...penghabisannya, tok mami suap biskut kering yang direndam air je kat basyeerah..haha...habis sekeping juga!!

basyeerah ni ummi tengok kalau dengan makanan, memang teruja habis...pantang nampak makanan...kelam kabut terus jadinya!!memang tak boleh duduk diam selagi tak dapat makan...jadi ummi belikan biskut yang memang untuk bayi tu supaya dia boleh pegang dan makan sendiri...(padahal sama je biskut bayi tu dengan nestum..ada pengawet juga...huhuhu...)


muka macam abang2...kata abi, "ni baSHErah ke baHErah?"
anda faham x?


satu hari ummi berangan lah nak buatkan bubur nasi untuk basyeerah..punyalah lama ummi masak, beras tu lambat sangat nak pecah..baru teringat yang kat rumah ni pakai beras siam yang cap serindit tu..(orang kelantan biasa memang makan beras ni) beras ni memang jenis payah lembik..terus semangat nak buat bubur untuk bekal basyeerah terbang melayang-layang...kena gi beli beras biasa la dulu nampaknya..

kadang2 ummi abi suap je apa yang kami makan...kunyah2 lepastu suap..baru boleh diam..

perkembangan lain, sekarang ni aktif meniarap sambil bergerak ke depan dengan lajunya..huhu..fasa bergerak ke belakang dah pun tamat..aktif juga mengutip segala apa yang ada atas lantai..jadi sekarang ni ummi terpaksa merajinkan diri untuk sebolehnya menyapu tiap2 hari!!malas sungguh ummi ni..hohoho...

kakak tasneem pula sekarang ni rajin betul...koyak apa saja kertas..."nasi goreng" katanya. basyeerah pun apalagi, dah kakak buat nasi goreng..dialah tukang makan!

basyeerah ni ummi tengok gayanya macam besar sikit dari kakak tasneem..masa lahir dulu, saiz basyeerah (panjang dan berat) memang kecil sikit dari kakak..tapi sekarang ni, baju kakak tasneem yang pakai masa dah mula berjalan, basyeerah dah boleh muat!

basyeerah...basyeerah...

**cerita ni dah tersimpan dalam peti draft hampir 1o hari..huhu**

Sunday, May 19, 2013

tasneem dan hospital (2)

assalamualaikum....

**************************

tiba-tiba, suatu hari datang tuan barang tadi meminta semula barang yang dipinjamkan kepada kita...setelah barang tersebut diberi pinjam kepada kita, dan kita menggunakannya dengan penuh rasa seronok dan bahagia sehingga kadang kita terlupa barang itu hanyalah pinjaman semata-mata..tiba saat barang itu mahu diambil semula..adakah kita bersedia??

**************************

25/4/2013
tok dedi dah mula cuti untuk persiapan kenduri cik wawa ahad nanti..sebab itulah tok dedi pun ada sama temankan tasneem tido dalam wad..abi pula tak sampai hati nak tido rumah..pagi2 tu ummi tumpang cik nana ke hospital..

tok mami bagi tau yang malam tadi, bila tasneem sedar, tasneem cabut cemua benda yang melekat kat badan ..tag nama dan jarum untuk masuk air tu..banyak juga darah yang keluar..dan air yang patutnya masuk dalam badan tasneem tu habis tertumpah atas selimut dan cadar...

ummi dan abi ambil alih jaga tasneem siang sampai ke malam..pagi ni, lepas ummi sampai, tok dedi dan tok mami sambung misi ke pasar pula untuk beli barang keperluan kenduri..memandangkan kenduri cik wawa ni tak pakai catering, maka, kena cari barang masak sendiri ye anak-anak...

tasneem hari ni masih kurang bertenaga. demamnya masih ada..taknak makan ubat demam yang nurse bagi..fobia gamaknya tengok pilcagari tu..maka, sebagai alternatifnya makan ubat homeopaty..susu memang tak masuk sangat..makan pun tak banyak..ummi lah yang jadi tukang habiskan makanan...banyak merengek..mungkin tak sedap badan lagi..

kadang2 nak dengan ummi..kadang2 nak dengan abi..gilir2 lah kami..alhamdulillah basyeerah tak meragam pun.mungkin faham kakaknya perlu lebih perhatian dari ummi dan abi..pandai basyeerah jaga diri..menangis bila lapar nak tidur je..

hari ni kerja tasneem ialah muntah!masuk je apa2..tak kira makanan atau minuman, semuanya dimuntahkan balik..kesian sangat tengok tasneem..risau tak payah kata lah kan..badan pun memang nampak sangat2 susut..tapi, disebabkan duduk di hospital, ummi tak payah pening2 nak tukar dan basuh cadar..minta tolong nurse yang bereskan..hehe..banyak kali juga nurse terpaksa tukar cadar..

ummi ada tanya pada doktor, minta nak balik..huhu..tak larat duduk lama2 dalam hospital..tapi doktor tak benarkan..katanya sebab tasneem datang dengan demam yang tinggi (suhu: 42) jadi doktor nak pantau sampai demamnya betul2 hilang..

maka, malam ni bermalam lagi lah di hospital..

petang tok mami datang dengan abang aisy..barulah nampak tasneem macam seronok sikit..ada kawan nak main..

ummi ingat malam ni nak tidur di hospital, memandangkan ummi dah suruh cik nana bawa toto dan bantal..tapi kata abi, hospital ni sejuk, takut basyeerah nanti tak selesa..ok..ummi balik rumah lagi..abi pun sama..malam ni  tok mami lagi yang temankan tasneem..

26/4/2013
pagi ni datang sekali dengan cik wawa dan kawannya..cik wawa dah balik untuk persiapan kahwinnya 2 hari lagi.

kalau semalam asyik muntah2..hari ni cirit je pulak..cirit yang memang tahap diapers tak boleh nak tampung lagi dah..berulang ke tandas dan tukar baju jelah kerjanya..beg baju pun dah macam orang balik kampung..banyaknya bawa baju..diapers lagi kan..

asalnya doktor kata ahad baru boleh balik..terkejut juga ummi..ahad tu dah nak kenduri..minta balik awal..memandangkan tasneem pun menunjukkan perkembangan yang positif, dah bercakap..bersembang2..cergas sikit nampaknya..doktor bagi balik hari ni..petang2 sikit kata doktor...dalam 4 lebih..

lega ummi boleh balik...tapi tasneem masih dalam perhatian..dan mood dia pun masih belum pulih sepenuhnya...


nanti ummi sambung lagi dengan cerita disebalik tabir dan gambar2 sepanjang tasneem ada kat hospital..moga ada kelapangan dan kerajinan..hehe..

Monday, May 6, 2013

malaysia negaraku!

assalamualaikum....

sikit-sikit..............lama-lama??

walau pun sedikit kecewa (banyak juga sebenarnya..)tapi harus diterima dengan hati yang lapang...
hikmahnya pasti ada!!

Parlimen 
PRU12 BN 140, PR 82
PRU13 BN 133 (-7), PR 89 (+7)
Total 222 kerusi

DUN
 PRU12: BN 344, PR 161
PRU13: BN 275 (-71), PR 230 (+71)
Total 505 kerusi


UNDI Keseluruhan (Popular votes)
PRU12: BN 4.0 Juta, PR 3.7 Juta (BN lebih popular)
PRU13. BN 5.2 Juta, PR 5.5 Juta (PR lebih popular)


Peratus keluar mengundi
PRU12: 8.0 Juta (76%)
PRU13: 10.4 Juta (80%) - Tertinggi dalam sejarah PRU


Apakah konklusi dari trending yg sangat menarik PRU12-PRU13 ini utk PRU14 akan dtg?


p/s: semoga abi dan kakak tasneem selamat sampai..ummi dan basyeerah menunggu

Saturday, May 4, 2013

tasneem dan hospital

assalamualaikum....

**************************

suatu hari kita diberi pinjam sesuatu yang memang sangat kita perlukan dalam keadaan yang tidak disangka-sangka...mestilah dalam hati timbul rasa gembira tak terkata..kan?hari berlalu, kita seronok dan bahagia dengan adanya barang yang dipinjamkan tadi....

**************************


ummi dan abi diuji lagi..
tasneem demam tinggi hingga terpaksa dimasukkan ke dalam wad.


23/4/2013
tasneem mula muntah bila ummi ambil dari rumah tuk mami..bersambung dengan cirit-birit yang banyak....cirit dan muntah berselang hingga larut malam..muntah atas katil..atas tilam..mungkin salah makan..tapi seingat ummi, tasneem tak berapa makan..jadi puncanya hanya Allah yang tahu..malam tu abi jaga tasneem..tukarkan baju setiap kali tasneem muntah..tukar lampin setiap kali cirit..

24/4/2013
ummi dan abi ke tempat kerja seperti biasa..ummi tanya keadaan tasneem pada tok mami..cirit dan muntah masih berterusan..masa ummi call tok mami, tok mami baru je lepas uruskan tasneem..tengahari tok mami sms, bagi tahu yang tasneem dah mula demam..hari ini hari rabu..biasanya balik pukul 4..tapi ummi  balik awal untuk bawa tasneem ke tempat biasa, homeopathy hassan di bangi...masa ni tasneem nampak lemah, tapi masih bersemangat untuk bernasyid dalam kereta!..alahai anak..

basyeerah ummi tinggal dulu dirumah tok mami..kita bertiga sahaja..tasneem pula tak selera nak makan apa2 yang dioffer!risau juga kami...buat sementara ni tok mami tak bagi minum susu..sebab cirit dan muntah tu..jadi minum air masak saja. makan pun secoet je..alahai..

balik tu tasneem pula yang tinggal kat rumah tok mami...sebab dah lena tidur, maka ummi biarkan saja...kemuncaknya, bila maghrib hampir tiba...tok dedi call abi..suruh datang cepat.

masa ni ummi punya jantung memang rasa maca nak terkeluar..mesti jadi macam hari tu lagi..benda yang paling ummi takut!!{Allah menegur}

sah!!

bila sampai kat rumah tok mami, semua orang dah kat bawah...cik kunak, cik wan dah dalam kereta..tok mami...tasneem tok dedi yang dukung..semua muka cemas..ummi bertambah cemas, abi dah terdiam..tak lama lepas tu, azan maghrib..

masa tu ummi tak dapat tengok muka tasneem..sebab muka tasneem menghadap dada tok dedi..yang pastinya tasneem dah tak bersuara..senyap! tok dedi suruh abi bawa sesegera yang boleh..cik wan, tolong buka jalan..jadi kereta kita ikut belakang..

agak lama juga tasneem senyap..lepas keluar simpang baru tasneem nangis kuat..ummi tak boleh bayang dulu masa abi bawa tasneem sorang..

alhamdulillah hospital tak jauh mana..kita ke KPJ kajang..ini hospital panel insurans..saja-saja nak masuk tak mampu woo~mahal! terus ke bahagian kecemasan.

tasneem masa tu dah kejang bahagian kiri badan..(ummi tak pasti macam mana..cuma yang ummi nampak kaki memang kejang...bahagian lain umi tak pasti)..dengan menangis kuat tak henti, ummi pun resah..suhu masa tu dah cecah 42..tasneem masa tu tercirit juga..dan rupanya dalam kereta pun dah muntah atas tok dedi..habis baju tok dedi..huhu

tasneem kena mandi, nurse kepungkan air guna plastik dan balut tasneem untuk turunkan suhu... dan masuk ubat punggung..masa tu tasneem menggigil yang hebat..ummi tak pernah tengok gigil macam tu..masih menangis dan ummi nampak tasneem letih..macam2 cara untuk pujuk tasneem abi buat..tak berjaya.

abi minta ummi sambung..ummi dekat dengan tasneem yang tengah menggigil tu, ummi pujuk dengan apa yang selalu ummi baca bila tasneem nak tidur..."lailaha illallah..muhammadur rasulullah.."..ulang2 ummi baca kat telinga tasneem,sampai tiba2 tasneem ikut baca sekali..sambil menangis tasneem ikut ummi baca..baca sambil meraung.. part ni lah yang paling meruntun jiwa..

masa tu tiba2 ummi rasa macam bersemangat...hari ni ummi terfikir, apa yang buat tasneem boleh ikut ummi baca sekali walaupun dia tengah menangis meraung masa tu?ALLAH...ini semua kuasaMu..dan segalanya dalam pengetahuanNya.

kena peluk macam ni baru tenang nak tidur...

tasneem masuk wad.
malam tu ummi tak tidur sana..sebab basyeerah ada sama...suasana wad tak sesuai untuk basyeerah..ummi balik, rehat dirumah. malam tu, tok mami, tok dedi teman tasneem di wad..abi tidur di surau hospital..

** bersambung**


Monday, April 15, 2013

jalan-jalan hujung minggu

assalamualaikum....

walaupun duit dah paras2 hidung,maklumlah..dah nak hujung bulan ni..(hahaha..baru 15 hb...) jalan tetap jalan...meraikan anak2 syurga yang asyik kena duduk rumah je tu...hujung minggu harus kemana-mana...paling tak pun pergi taman-playground..kan..

tapi tak dapat juga nak keluar tiap minggu pun..mana yang Allah beri kesempatan, ruang dan peluang..

minggu ni pergi ke semenyih..niat nak ziarah ahli baru..ada kawan abi yang baru dapat baby sulungnya..tapi pergi ni pakai terjah aje..sebab nombor telefonnya hilang disebalik awan bila telefon abi rosak hari tu..alhamdulilah berkesempatan jumpa baby adam..cuma ayahnya yang tiada-kawan abi tu- dah balik ke rumah sewanya..

lepas tu kita terus menghala ke Broga..kawan abi kata ada mini zoo kat sana..padahalnya bukan mini zoo pun..ladang arnab je..dan ada beberapa binatang ladang lain..

sebelum tu cakap dengan tasneem nak tengok monyet..sebab ingatkan mini zoo...bila dah macam ni, kita postpone la monyet tu ke agenda yang akan datang ye anak2..

papan tanda pun dah mengalami masalah penuaan..pudar..kusam..tapi tempatnya ok lah..bersih..


tiket masuk RM 5 seorang..tasnem yang kecik tu pun rm5 jugak..sabar jelah..makanan(lobak merah) 2 plastik saiz sederhana RM10...mahal kan?? mula2 ingat tak nak beli, tapi dah kena ayat dengan amoi tu...beli juga lah kan..

bagi makan kat arnab dulu...

ummi ingatkan tak berani..sebab awal2 tu tasneem tengok dari jauh je..yang seronoknya arnab2 ni dah di kepung dalam satu kawasan...dan kita boleh la nak main2 sambil bagi makan...jinak!

basyeerah pun nak bagi makan juga..

takut la pulak!!



kuda, kambing,buai, jambatan gantung mini (adala dalam 2 depa je kot..)


seronokkan tasneem??
ok,abi...minggu depan kita nak kemana pula?
tengok ikan di akuaria kah??
hehehe






Sunday, April 14, 2013

produk baru di kedai tasneem

assalamualaikum....

memperkenalkan!!!


susu kambing jenama SUFFY

sesuai untuk semua dari bayi hingga ke dewasa...
(tasneem minum..saya pun minum)

DENGAN TERAPI AL-QURAN
JUGA DIADUN BERSAMA KURMA, MADU, DELIMA DAN RUMPAI LAUT


100% produk muslim

dan, semestinya halal!

dapatkan segera!!

500gm untuk rm40 shj


khadim
susu pre biotik untuk dewasa

mengandungi MANNA, CEREAL, MALT, RUMPAI LAUT, MAHKOTA DEWA, BIJI APRIKOT GOJI DAN MADU

400gm untuk rm 27 sahaja


**ada diskaun kalau ambil banyak**

susu formula?

assalamualaikum....

hampir sebulan tak berkesempatan nak update blog..gara2 sibuk....tak perlulah dihurai kata "sibuk" itu memandangkan ia tidak diperlukan disini..huhu...

pendekkan cerita.cuti pertengahan semester yang seminggu tu berkesempatan melawat 3 bayi baru...

alkisah bayi pertama, seorang bayi perempuan..anak ke lima..tak ingat berapa bulan..tapi yang pasti masih menyusu badah sepenuhnya..ibunya seorang guru..alhamdulillah...

alkisah kisah bayi kedua pula..seorang bayi lelaki.anak sulung.ibunya belum pun habis berpantang.tak sampai sebulan pun lagi.tapi sudah campur dengan susu formula..katanya susu tak cukup..tapi untuk waktu2 tertentu macam waktu malam, dia akan direct feeding anak dia..susu badan hanya diberi bila terasa bengkak..

alkisah seterusnya, bayi perempuan.juga anak sulung...ibunya tidak bekerja..bayi berumur sebulan...juga dah campur dengan susu formula..juga kerana susu tak cukup..

alangkah sedihnya saya dengan bayi ke2 dan ketiga tu...

bayi mempunyai 1001 sebab mengapa dia menangis...jangan cepat memberi jawapan sendiri dengan menganggap susu tak cukup..bukak mulut suap susu...bukak mulut suap susu...aduhai..

atau..

bayi kerap menyusu dan tiba2 ibu menganggap susu badan tak cukup..lalu tambah dengan susu formula...padahal ibu ada sebelah baby..kan prinsip susu ibu tu semakin tinggi permintaan, semakin banyak  susu yang terhasil...jadi?

atau apa2 lagi alasan lain entah ape2..

perut bayi bukanlah besar sangat yang boleh masuk susu banyak2..boleh tengok gambar atas tu

**saya masih dalam keadaan terkejut bila belum apa2 lagi dah campur dengan fm...tiba2 basyeerah nangis... dah sampai masa untuk susu..tiba2 orang disana pula yang terkejut sebab basyeerah yang dah 5 bulan tu masih menyusu badan..

hah??

Wednesday, March 6, 2013

tasneem vs basyeerah...

tasneem 2 tahun 2 bulan..
basyeerah hampir 5 bulan..

sepanjang tempoh masa itu, ummi dah jumpa beberapa perbezaan yang ada pada 2 orang anak ummi ni..

sibuk nak riba adik..dukung adik lah..macam2 kakak ni..


1. rupa paras
tasneem lebih banyak ikut muka ummi..basyeerah lebih mirip pada abi...termasuk warna kulit..hehehe..

2. menyusu
kalau dikira dari aspek penyusuan ni, tasneem masa kecil2 dulu sekali menyusu mesti lama..paling kurang pun setengah jam...sampai betul2 kenyang..basyeerah pula sekejap2 je..selalunya basyeerah sibuk nak tengok benda2 yang ada kat sekeliling dia..tengah2 menyusu, berhenti..kang sambung balik..berhenti lagi..camtu lah sampai kenyang..

kalau botol susu pula, basyeerah tak payah ummi susah-susah nak training awal2 untuk menyusu guna botol  bila ummi dah mula bekerja..yang tasneem training 2 minggu awal pun masih menangis2 tak nakkan botol..

3. tidur
tasneem dulu jarang sangat nak tidur dengan orang lain..mesti nak ummi juga..dah besar ni tahan la sikit..boleh tidur dengan orang lain..tapi kadang2 cari ummi juga..tasneem ni jenis yang menyusu sambil nak tidur..sampai ada satu masa yang abi rasa macam hero sebab berjaya tidurkan dia..
tapi basyeerah lain gayanya..kadang2 tau2 dah senyap..dah tertidur rupanya..kadang2 nangis2..tak lama lepas dah diam..tidur..memang banyak masa basyeerah tidur sendiri..

4. diapers
dengan usia basyeerah yang 5 bulan tu, dah pakai size M..tasneem pula masih size L..seingat ummi tasneem macam lama juga pakai size S tu..

5. hisap jari
basyeerah ni tersangatlah suka hisap jari..kadang bila nangis, dan tiba2 berhenti nangis, ummi ingat basyeerah ni dah tidur..rupanya tengah layan hisap jari!!...tasneem ummi jarang sangat2 tengok dia hisap jari..              


setakat ni tu je yang ummi teringat...mungkin ada lagi yang lain2 dan akan dilihat dari semasa ke semasa...ada juga persamaan antara puteri berdua ni..cerita di entri lain pula..

ummi yang tersibuk

lama dah ummi tak menulis kan? 
sibuk melayan kerenah anak yang sedang membesar..
sibuk menyiapkan kerja-kerja yang bersifat pengkeranian di sekolah, 
yang terpaksa disambung dirumah juga..
sibuk menjalankan perniagaan susu..
..dan menambah beberapa produk lain juga..
(seluar dan baju yg diiklan tu bukan ummi punya..tu cik kunak)
banyak cerita yang ummi nak taip kan..tak kurang juga yg hanya tersimpan dalam draf..huhuhu..


kakak dengan permainan barunya..
jom masak!!!!





Tuesday, March 5, 2013

[PROMOSI] Palazzo Pants & Peplum MURAH!!!



HARGA PROMOSI!!!  PROMOSI!!! PROMOSI!!!
RM39.90/SEHELAI 
(Sah Sehingga 15 March 2013 SAHAJA!!)

CARA PEMBELIAN :  

Sila SMS atau Whatsapp : Nama< > Nama & Kod Baju/Seluar < > Kuantiti 

HANTAR KE 012-2295987 (Hana)

Order dibuka setiap hari ISNIN - JUMAAT, penghantaran akan dibuat pada hari ISNINdan RABU sahaja.





PEPLUM MURAH!!! MURAH!!! MURAH!!!

RM45.00/SEHELAI 

CARA PEMBELIAN :  
Sila SMS atau Whatsapp : Nama< > Nama & Kod Baju/Seluar < > Kuantiti 
HANTAR KE 012-2295987 (Hana)

Order dibuka setiap hari ISNIN - JUMAAT, penghantaran akan dibuat pada hari ISNINdan RABU sahaja.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA KLIK 






Saturday, February 2, 2013

getarannya berbeza!!


beza kan???
ya..sangat berbeza..inilah yang disebut sebagai penuh hikmah..
kesannya meresap hingga lubuk hati paling dalam...


kali ni tak sempat nak menaip secara novel-novelan
cukup gambar diatas sebagai peringatan untuk diri sendiri dan yang lain-lain
semoga cinta kami pada mu ya Rasul terus mekar..
tanpa ada layunya...

Wednesday, January 30, 2013

jom!


ok...nak pergi..
ya Allah, lapangkanlah masa kami supaya dapat menghadiri program ini..

mudahkan segala urusan kami..
ameeen..

Sunday, January 20, 2013

destinasi pagi ahad


pagi tadi kita hantar kawan tasneem anas, dengan keluarganya ke MAEPS, MARDI. mereka menghadiri konvensyen fiqh wanita & islam.



dah alang-alang sampai tu, kita singgah di pasaraya yang khusus menjual barangan IKS dibawah seliaan MARDI mungkin. banyak juga barangan IKS yang menarik perhatian ummi abi.

yang paling menarik perhatian kami ialah ini:

susu kambing!!!
siap tulis lagi kat bawah tu "susu terbaik selepas susu ibu" abi macam berminat pula dengan susu ni..abi cadang, di rumah minum susu kambing ni, dirumah tok mami teruskan dengan susu halib.

susu ni datang dalam 2 bungkusan..500g dan 1kg. ada 2 perasa..coklat dan asli..
harga rm 40 untuk 500g...rm 70 untuk 1kg. harga yang sama untuk kedua-dua perasa. berminat tak??

**tiba2 je rasa nak buka kedai yang jual barang2 bumiputra terutamanya yang bertaraf IMP (islamic manufacturing practice) hehehe...  (^_^)



  


Friday, January 18, 2013

martabatkan JAWI

eh??

bukan semua orang pandai membaca tulisan jawi..bukan semua orang yang pandai mengeja dengan betul dalam tulisan jawi..

biasanya orang yang pandai membaca tulisan jawi tak semestinya dia pandai mengeja dengan betul...dan  biasanya orang yang tak pandai membaca jawi memang tak boleh nak menulis jawi..kan??hehe

ummi termasuk dalam golongan pertama tu..huhu...boleh membaca jawi, tapi untuk mengeja dengan TEPAT dengan kaedah yang  BETUL ummi tak pandai..aduhai..untuk perkataan yang terbiasa guna boleh la..tu pun pandai sebab biasa tengok perkataan tu..tapi kalau di tanya kaedah memang ummi angkat tangan..

jawi ni berubah2 kaedahnya..ada ejaan jawi lama dan ejaan jawi baru..yang baru ni agak sukar kaedahnya..oleh kerana ummi ni mengajar subjek pendidikan islam yang meliputi jawi, jadi nak tak nak ummi kena mahirkan diri ummi dengan ilmu ke"jawi"an  ni..

Allah izin, ada satu kelas jawi ni..tapi ia bersifat di udara-on air...kena dengar di radio..menarik!!tapi kelas tu ada hari sabtu..jadi nya bila hari sabtu ni, kadang dengar, kadang terlepas..rugi kan?





TAJAAN PERPUSTAKAAN NEGARA MALAYSIA
KEMENTERIAN PENERANGAN KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN

    TARIKH
    :
    Mulai 2 Jun 2012
    HARI
    :
    Setiap Sabtu
    MASA
    :
    10.00 Pagi -10.15 Pagi
    GELOMBANG
    :
    • Lembah Klang 91.5 fm
    • Ipoh, Perak 102.7 fm
    • Negeri Sembilan 102.7 fm
    • Melaka 89.5 fm
    • Johor Bahru 106.2 fm
    • Kuantan, Pahang 89.6 fm
    • Kuala Terengganu 100.2 fm
    • Kota Bharu 89.8 Fm
    • Balik Pulau, Pulau Pinang 102.7 fm
    • Perlis / Kedah/ Langkawi 89.0 fm
    • Kuching 93.6 fm
    • Kota Kinabalu 93.9 fm
    PENYAMPAI RANCANGAN
    :
    Tuan Haji Azman Bin Haji Ahmad
    Pegawai Perancang Bahasa, DBP
    PEMUDAH CARA
    :
    Encik Muhammad Suffian Bin Amrin

untuk sesiapa yang terlepas klinik jawi ni, boleh download modul2 yang dah terlepas tu diSINI. mudah2an ia membantu rakan2 yang diluar tu untuk lebih mahir dalam jawi..

Sunday, January 13, 2013

jom toles!!

ni lah kegemaran tasneem.."toles" katanya..tulis lah kakak!!

tasneem boleh leka bila ada alat tulis..tak kira pensil, pensil warna, magic colour atau yang seumpama dengannya..sudah tentu bersama kertas sekali..kalau tidak merata perginya karang! disiplinnya disini tulis itu mesti di kertas@buku..bukan dinding!haruuu~~

kalau dalam perjalanan jauh pun biasanya ummi akan bawa bersama alat tulis dan buku serta beberapa buku cerita bergambar untuk kurangkan pergerakan tasneem dalam kereta..kalau tak lepas ke depan, ke belakang..dan belakang lagi..(@_@)*pening ok!

baru-baru ni abi bagi tasneem tulis guna magic colour..bukan main seronok lagi menulis sampai habis kaki tangan berconteng...sebelum ni pernah ummi bagi, tapi tasneem conteng cadar pulak..aduhai..terus ummi simpan!bagi pesil warna kayu je..

sejak dari tu abi buat kesimpulan yang tasneem suka guna warna yang terang.nampak lebih bersemangat!! mana taknya, warna2 yang ummi beli sebelum ni semuanya malap je..cair!tak berbekas kata abi..huhu..harga pun tak sampai RM2..memang lah..

kata abi, ummi beli benda tak berfaedah..huhu

jadi tadi abi belikan bunco oil pastel..ha..kan terang..

baru syok nak tulis..

abi ajar ambil 1 je satu masa..sepah2 tak bagus..

sambil conteng sambil nyanyi lagu "bulat kecil"..ye ye je..padahal 1 bulat pun tak de..hehe

"bulat kecil" tu macam ni lah tasneem..

bulat kecil..bulat kecil...

bulat besar..

beri pisang...beri pisang...

tak mahu makan..

enam...enam..

dia tersenyum...

enam...enam...

anak beruang!

dah jadi!! anak beruang!! 

kalau tak silap ummi, kali pertama tasneem menulis masa ummi main sudoku...ambil pensil yang ummi guna dan conteng kat sudoku ummi..

lepas pada tu ummi abi belikan drowing block yang kecil..

minggu depan kita buat aktiviti lain pulak..ummi mensasarkan (wah!!mensasarkan giteww!!) hujung minggu mesti ada aktiviti bermakna antara kita..tak kiralah riadhah outdoor ke, aktiviti indoor ke..rehlah ke..kan..

*shooping tak termasuk..

**abi kata nak belikan beg galas yang kecil untuk tasneem..nak isi barang2 dia terutama masa travel..tapi masih belum jumpa yang berkenan dihati..



Friday, January 11, 2013

basyeerah 3 bulan

aishh...dah 3 bulan rupanya..sekejap je masa berlalu..tuptup dah 3 bulan ada basyeerah kat tepi ummi..

'ala kulli hal..alhamdulillah..



setakat 3 bulan ni alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik. basyeerah pun dah mula nak meniarap!! tahniah untuk basyeerah yang giat menjalankan latihan pagi petang siang malam!!

basyeerah pun bukan main rajin bersembang..kalau perut kenyang, tak mengantuk, memang rancak sembangnya..kadang suara gelak tu bukan main lagi kuatnya.sampai ummi kat dapur pun boleh dengar basyeerah melekek-lekek...nak-nak kalau kakak agah-agah basyeerah..bukan main lagi...semalam, masa ummi sedang berusrah, bukan main rancak lagi basyeerah bersembang dengan kakak haniyya..

tentang hal penyusuan pula, awal-awal dulu ummi ada cakap yang basyeerah mudah botol berbanding dengan kakak tasneem..pun begitu, basyeerah ni ummi tengok tak berapa kuat menyusu sangat bila dirumah tok mami...mungkin perutnya masih kecil..atau apa sebenarnya? kadang ummi tinggal susu yang baru dalam 4oz campur dengan EBM beku sebekas dua. (ummi bekukan dalam bekas dadih yang isipadu lebih kurang 2.5oz) bila ummi balik ambil anak2, susu yang beku tu memang tok mami tak cairkan sebab susu segar tu pun dah cukup.

dari segi perangai pula, basyeerah ni memang solehah sangat..malam memang tak meragam. ada pun merengek sekejap sebab nak susu, bila dah kenyang sambung tidur lagi...samalah macam kakak tasneem. dah dapat susu, selesai. jadi dikebanyakan malam memang ummi dan abi boleh tidur lena!

ada yang kata badan basyeerah dah keras2 awal dari umur..lutut dah tegak, kepala pun tegak. agaknya sebab mandi air sejuk kot

kalau nak tahu, anak2 ummi ni memang ummi awal2 lagi dah ajar mandi dengan air biasa-tak guna air suam dah. kalau tak salah ummi bulan pertama je kot yang guna air suam..lepas tu dah mula air paip biasa.

ok setakat ini dulu..nanti ummi cerita lagi..

hanya gambar

kabel dah jumpa...boleh upload gambar..


1. majlis aqiqah basyeerah.


2. musim buah


bangun tidur terus makan rambutan

3. jalan-jalan

di istana negeri kelantan sempena ekspo 100 tahun MAIK


beli belah di munduk, thailand

makan2 ikan bakar

nanti sambung lagi..gambar masa kita bercuti di cameron highland pula..




Sunday, January 6, 2013

Allah menegur..

BBW 12: ummi shopping buku kat bawah, abi bawa tasneem main kat atas

tasneem demam buat kali pertama bila umur cukup 2 tahun..1.1.13

ia demam yang lain dari biasa....hari tu kita sekeluarga keluar..menghantar susu pada pelanggan, mengambil susu dari agen..dan abi mahu mencari kasut...badan tasneem mula panas menjelang tengahari..jadi kita tak memanjangkan agenda..terus balik kerana tasneem tak sihat..

bila hampir maghrib, selepas mandikan tasneem, seperti biasa abi pula bersiap untuk solat..tasneem agak meragam..maklumlah demam..waktu itu ummi tengah susukan adik sambil ummi menghadap komputer..tasneem awalnya leka menonton video "aishah"nya...

tiba2 abi menegur tasneem yang dah meringkuk di sudut kerusi..kami ingat tasneem bergurau, mahu bermain..bila abi pegang untuk betulkan badan tasneem, ummi tengok bibir tasneem dah biru..ada air liur (kerana kepala dah tertunduk disudut kerusi) dan mata tasneem keatas!! 

ummi abi jadi cemas!!cemas yang amat!!lutut ummi jadi macam lembut tak boleh nak berdiri..abi baringkan tasneem atas katil adik, ummi panggil2 tasneem tapi tak ada respon.tiada suara..tiada tangisan..tiada sebarang tindak balas...itu sangat mencemaskan ummi!!sementara abi bersiap, ummi panggil2 lagi..ummi dukung tasneem..tepuk2..masih sama..perasaan ummi ketika itu hanya Allah yang tahu!!

abi minta ummi call tok dedi,tok mami..tapi Allah izin semua tak dapat.mereka dah ke masjid...abi terus bawa tasneem ke hospital. dan ummi bersama basyeerah di rumah..lepas solat ummi minta tolong cik kunak ambil ummi dan bawa ke hospital..

debaran sepanjang perjalanan memang tak dapat dikawal, sampai di hospital ummi nampak kelibat abi sambil dukung tasneem..lega rasa hati.

selama hampir 4 hari tasneem demam, ia betul2 menguji ummi dan abi..tasneem banyak menangis mengigau dan mungkin meracau..tidur tak lena...selera tiada..susu pun kurang minum..muntah..badan nampak sangat menyusut..

selain ubat homeopati, kami ada juga berjumpa dengan anak murid Dato' Harun Din. minta penawar..

sesungguhnya Allah menegur kita dengan pelbagai cara...Allah memberi peringatan pada kami yang selalu lupa untuk bersyukur atas segala nikmat yang diberi. menegur kami supaya menjaga hubungan dengannya..mengingatkan kami agar sentiasa meletakkannya no.1 dalam setiap keadaan...

Allah..terima kasih ya Allah atas teguran ini..kekalkanlah kami dijalanMu..hidupkan kami, matikan kami dalam iman..

**sekarang satu rumah dilanda batuk dan selsema (^_~)