Friday, December 30, 2011

suka masuk dapur

assalamualaikum...

lama ummi tak menulis kat sini..ada sebulan lebih rasanya..yelah..sejak dari cuti sekolah bermula..

suka dapur
tasneem ni sangatlah suka masuk dapur..eh..bukan dapur je..semua tempat pun tasneem suka masuk..tak terkecuali bilik air...sebab tu kena pastikan semua pintu tertutup..jadi, jika ada tetamu yang datang, tasneem boleh ambil peranan sebagai pemandu pelancong..boleh tunjuk segala ceruk rantau dalam rumah kita..ye tasneem..

berbalik kepada cerita dapur tadi,petang tadi ummi nak masak bubur..macam biasa, ummi akan ambil periuk,buka pintu kabinet dan cedok beras..tasneem memainkan peranan selaku pemerhati tegar..tengok ummi buka pintu, cedok beras..tak lama lepas tu, dia pula buat benda yang sama..buka pintu, main beras...oh~oh~ bertaburan la beras..

sebelum ni kalau masuk dapur, yang jadi perhatian tasneem adalah rak pinggan..dan kawasan-kawasan yang terbuka dan dapat dicapai dengan tangan halus itu..

ye..ummi tahu..tasneem tak sabar nak belajar masak..nanti dah sampai masanya, kita akan berganding bahu masak untuk abi dan adik-adik yang lain..kita akan masak sama-sama dengan penuh kasih sayang..barulah makanan yang kita masak tu nanti dapat mengikat hati-hati dalam keluarga kita..

tetamu bertandang
baru-baru ni kita terima tetamu..kawan tasneem yang duduk di sarawak..wardah namanya..tapi ummi tak teringat nak ambil gambar tasneem berdua dengan wardah..umur tasneem 2 bulan lebih muda dari wardah..tapi masih lahir dalam tahun yang sama..

nampaknya tasneem seronok bila wardah datang..main sama-sama, bergurau senda..bertaaruf..tapi sekejap je tasneem dapat main dengan wardah..harap-harap lepas ni wardah datang lagi..

tasneem, ummi harap, bila tasneem dah mula berkawan nanti, tasneem pilihlah kawan yang baik-baik, yang solehah, yang bijak..supaya tasneem turut sama jadi seperti mereka..solehah dan bijak...kawan yang baik itu umpama cermin..kalau elok rupa mereka, insyaallah elok jugalah rupa kita...

kawan yang baik juga umpama penjual minyak wangi..sapa yang dekat dengannya pasti akan berbau wangi juga..tapi kalau kawan yang tak baik ibarat tukang besi..yang dekat dengannya mesti dapat tempias dari asapnya...begitulah perumpamaannya tasneem..

akhir sekali, sebelum wardah terbang pulang ke sarawak, sempat bagi hadiah pada tasneem..hadiah basikal kayuh-kayuh..termasuk juga duit untuk tasneem beli aiskrim -kata ummu wardah...(sabar jela)
apa pun terima kasih kepada keluarga wardah kerana sudi bertandang ke rumah kami...

tasneem, andai bila-bila nanti ada tetamu yang datang ke rumah kita,terimalah mereka dengan hati yang terbuka..berilah mereka keselesaan semampu kita..insyaallah sangat besar ganjaran yang menanti kita..sebab islam sangat menganjurkan penganutnya untuk memuliakan tetamu...kalau ada kesempatan nanti ummi akan cerita mengenai menerima tetamu ini..

4 comments:

  1. lamenye tasneem tak bersiaran..tahniah..bagusnye anak dare ummi tu..boleh mintak adik dah..geng2 ummi semue dan nak ke2..tasneem pun mesti mintak ummi satu heheh

    ReplyDelete
  2. tu lah..lama tak dpt update kan..huhu..cuti ni update dalam kepala ke..

    kadang rasa syg gk tak update pasal tasneem..sebb ni je rekod yg ada..sudah nya abi tasneem suh beli 1 diari..tak sempat update kt blog pun ada la backup yg tulis tgn..

    adik?hehe..insyaallah..klau ada rezeki takkan kemana adik tu..adik muhammad due bila?? =p

    ReplyDelete
  3. hahahah...hohohoho...saing adik tasneemlah..mane boleh solo kene konvoi ramai2..keh8!

    ReplyDelete
  4. masalahnya adik tasneem blum ada tanda2 lg nih..hehe

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)