Monday, February 14, 2011

dah mula boleh terima

tasneem sayang..


hari tu ummi ada catat sikit pasal tasneem dah mula belajar menyusu guna botol kan..
dah makin bagus nampaknya


mula2 memang agak susah jugak la tasneem nak minum guna botol tu kan..asyik tolak2 guna lidah..kalau minum pun ada lah 2 3 titik je kot..yang selebihnya meleleh keluar je..sabar je la ummi tengok..ummi pun sebenarnya bimbang..kang kalau masa ummi dah kerja nanti, kalau masih tak boleh nak minum guna botol..susah la..susah kat tasneem, susah kat yang nak jaga tasneem..akhirnya ummi jugak yang jadi susah hati..


kesusahan hati ummi ni ummi suarakan pada nenek...kata nenek, mungkin jugak tasneem tak suka puting botol tu..cuba tukar puting yang baru..puting getah yang warna coklat tu..itu cadangan nenek..ummi pun angguk kepala..setuju jugak dengan cadangan nenek tu..


tapi..


****************


ingat tak botol susu jenama tommee tippee yang ummi cerita dulu..kalau tak ingat boleh tengok balik kat sini. kalau nak ikut cadangan nenek tu alamatnya ummi kena la beli botol yang baru..sebab botol tommee tippee yang ada tu guna puting khas dia je..bukan puting  saiz standard tu..


jadi ummi pun beli botol yang baru..BPA- free ok..dengan sepasang puting yang macam nenek cakap tu..puting latex, bukan silikon tau..balik ummi pun try..2 3 kali jugak lah..alhamdulillah, ada perkembangan positif..tasneem pun macam dah boleh terima..dah boleh minum susu dalam botol..(nampaknya botol tommee tippee tu kena simpan ajelah..)


bagus anak ummi ni..sayang lebih laaaa...


****************


latihan pun tetap diteruskan..biasanya yang latihan punya ummi bagi susu yang fresh la..perah, masuk dalam botol dan bagi tasneem minum..biasa abi yang ambil giliran untuk bagi susu..boleh la ummi buat kerja..(tu pun kalau abi cuti lah..)


solehah je tasneem..minum elok je..

abi susukan tasneem dengan penuh dedikasi..huhu..rambut abi agak kembang..belum potong.. =)

uupppsss!!meleleh la pulak..

*meleleh adalah kerana tasneem sudah hilang hausnya..tapi ini bukan tanda yang tasneem tu dah kenyang..


p/s 1: stok susu yang ummi kumpul dah makin banyak..seronok tengok..hehe..tapi dalam masa yang sama ummi pun tengah cuba2 petua2 yang boleh banyakkan susu keluar..ummi pulak tak konsisten perah...kadang2 rajin..kadang2 malas..aduuiii...


p/s 2: selain kumpul stok susu..ummi pun tengah kumpul baju2 yang memudahkan proses breastfeed ni..setakat ni ummi dah ada 5 jubah.. 3 yang ada butang, 2 lagi yang ada zip depan...nak beli t-shirt pulak..tak pun blouse ke..ummi pun ada beli nursing cover..untukguna bila menyusu tempat umum...

1 comment:

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)