Wednesday, August 1, 2012

pusat bersalin berisiko rendah

balik dari sekolah tadi, kami bergegas ke putrajaya..kerana ada hal penting yang perlu dibereskan...

selesai urusan tu, sempat juga melencong ke presint 8..

kenapa presint 8??

************************

satu hari, saya berkesempatan menonton "Assalamualaikum" di tv al-hijrah. ada cakap pasal pusat bersalin berisiko rendah ni..

nama penuhnya, seperti yang tertera...
Pusat Bersalin Berisiko Rendah 1 Malaysia
MAIWP - Hosp. Putrajaya

sangat menarik hati saya..kerana ia adalah pusat bersalin berisiko rendah yang berkonsepkan rumah..pada hemat saya, ia mungkin tempat bersalin yang selesa..seperti berada di rumah!

dan ia terletak di presint 8..berasingan dengan hospital Putrajaya..

kerana itulah kami berada di presint 8! memang dah lama dah behajat nak pergi menjenguk ke sini..dan akhirnya hari ini Allah beri kesempatan itu..terima kasih ya Allah..

pusat ni memang betul-betul untuk orang yang berisiko rendah. dikendalikan oleh nurse-nurse yang berpengalaman..tidak memberi tekanan pada ibu yang ingin melahirkan..tidak tergesa-gesa seperti di hospital biasa...hanya untuk ibu-ibu yang melahirkan anak ke-2 dan ke atas..tidak untuk ibu bersalin anak sulung..

sebetulnya saya telah jatuh hati pada pusat bersalin ni..oleh sebab masa saya lahirkan tasneem dulu, beratnya lebih dari 3.5kg (3.62 kg), saya dikategorikan ala-ala berisiko juga..takut anak ke2 ni besar..

nurse tu kata "..bukan apa, takut tersekat dibahu..tempat ni tak ada kemudahan lain..memang betul-betul untuk berisiko rendah.."

saya kira ini berbalik pada zaman mak-mak kita dulu..zaman bersalin di rumah..bidan yang sambut..cuma ini ada unsur-unsur moden sikit..betul tak?

jadi, kesimpulannya, kalau saya nak bersalin di sini, saya kena pastikan dengan klinik kesihatan tempat saya buat check up tu yang saya memang berisiko rendah..ataupun, bila dah dekat nak bersalin nanti,masa dah sakit-sakit tu, datang hospital putrajaya..kat sana diorang akan tengok sama ada kita ni berisiko rendah atau tak..kalau berisiko rendah, automatik dia akan hantar ke pusat ni..

doakan saya tidak mempunyai sebarang masalah YE KAWAN-KAWAN






4 comments:

  1. mudah2an mudahlah hendknye..normal yg normnal..forcep sakitttt...

    bestnye kt kl mcm2 ade..pilih je nk yg mane..

    semuge mudah segalenye! aminnn!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. mcm2 pilihan sampai pening...huhuhu

    ReplyDelete
  4. amin...mudah2an semuanya dipermudahkan..:)) tahniah in advance:)

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)