Thursday, November 1, 2012

kerenah anak-anak

anak-anak....memang sangat menguji kesabaran....fuhh!!(sambil lap peluh)

bila anak dah bertambah jadi 2 ni terasa betul cabarannya..terutama sekali bab kawalan emosi...bab ni memang selalunya fail!! selalu juga terlepas..kadang-kadang je yang terkawal..huhuhu..teruknye mak!! 

semoga Allah beri kekuatan untuk jadi ibu mithali..

masa awal-awal lepas bersalin hari tu ummi saya memang datang tiap hari..uruskan si kecik terutamanya...sambil-sambil masak dan kemas rumah sikit-sikit..(anak kecil memang saya pas terus pada suami...saya bahagian bagi susu je..selebihnya saya tak buat..masa tasneem pun macam tu..)

saya memang tak pandai nak mandikan yang baby-baby ni..tak berani pun ye juga...

pernah beberapa hari ummi saya tak datang..memang saya mandikan pun ala kadar je..basuh tempat kena najis..basuh muka sikit..badan sikit..pastu dah..huhu..gosok leher ke telinga ke..memang takde lah..

1 perkara yang memeningkan saya ialah tasneem..waaa~~tak jadi kerja dibuatnya..sibuk "mengemas" rumah...main air..makan main-main..nak jaga adik lagi..macam-macam...yang sebenarnya mungkin dia nak perhatian dari saya..malangnya saya tak mampu nak bagi sepenuh perhatian pada dia sebab adik pun nak kena diperhati juga..kalau adik tidur takpe lah..

bila adik tengah menyusu..dia pun merengek nak susu.padahal baru habis sebotol...sudahnya saya tinggalkan sekejap adik...(walaupun adik tengah nangis) dan buat susu tasneem.

bila saya meriba adik (sebab breastfeed) tasneem pun nak baring juga atas riba..sudahnya saya tak boleh bergerak kemana-mana..

bila saya on laptop..tasneem pun mula mintak alif ba ta...upin ipin..ajak duduk atas kerusi lain tak mahu..nak juga beriba..sudahnya kerja saya tak siap..layankan upin ipin dan alif ba ta..

bila saya tengah pam susu..dia pun cepat je datang dekat....nak tekan2 juga..sesekali saya bagi..tapi selalunya tak..

selalunya suara saya naik dulu dari tangan..hehe..tu yang suami saya tegur...jiran-jiran dengar..
tasneem ni bijak..tapi kebijaksanaannya tu kadang-kadang buat saya jadi speechless...

tasneem..tasneem..

**anak baru 2.......maknya dah terpening-pening nak urus...tu belum anak 12 lg..
HAH??12??OH TAK MAMPUUU!!!

2 comments:

  1. yg ni mmg masalah sejagat..samelah kerenhnye dgn muhammad..cerite susu yg nk ditambah tu same sgt..minum berbotol saje je muke die.

    suare ok lagi yg kite ni paduan suara dn tindakan..kesian betul muhammad awal2 heheh rasenya jarak die tak berape nak jauh diorg ni jeles sgt..nasib adek cool

    ReplyDelete
  2. tulah kan..mencabar btul..time susukn adik dia pun hulur botol..(untung kalau hulur..slalunye tak..)pastu kluar suara.."nak susu..nak susu" anak..anak..

    mmg kesian pun..tp nk wat cmne kan..hahaha..mak kurang sabo..nk2 time dia tido..tgk muka dia je rasa kesian pulak..budak tak brp fhm sgt..

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)