Sunday, June 26, 2011

kuatkan semangat

saya adalah penyokong breastfeed!!

ada kisah teman, ada kisah saya...

kisah teman
ini kisah teman sebelah meja. beliau baru saja mula bekerja hampir 2 minggu yang lalu-setelah 2 bulan cuti bersalin.saya sangat kagum dengannya kerana dia memerah susu hanya dengan tangan!!tanpa sebarang bantuan alat lain yang berbentuk pam manual apatah lagi pam letrik.-teknik marmet-saya tak pandai guna teknik ni...

satu hari saya sedang saya leka menyiapkan RPH, saya terdengar keluhan beliau-susu sudah penuh membengkak..bila ditanya kenapa tidak diperah, katanya botol dan gelas(untuk tadahan susu semasa memerah) tertinggal dirumah...kesihan beliau. saya menawarkan padanya pam letrik saya yang tak seberapa tu..allah izin botol susu juga saya bawa lebih...alhamdulillah, susu dapat dipam keluar, sakit sudah beransur hilang.

sebelum ini beliau hanya melihat mudahnya saya menggunakan madela mini elektrik tu,sambil pam siap boleh makan, baca majalah...nampak senang katanya...*memang senang pun.dan saya pula kagum dengan kemahiran dia menggunakan teknik marmet tu...hehehe

tak salah kalau kita kongsikan apa yang kita ada.bila apa yang kita ada tu dapat membantu untuk meringankan beban orang lain, gembira dan bahagia rasanya.

kisah saya
satu masa dulu bekalan susu saya untuk tasneem berada pada tahap sangat kritikal. hampir habis!!tinggal beberapa bekas aje.sangat membimbangkan..dan mak saya, selaku orang yang jaga tasneem sudah mula bising..

masa tu memang rasa sangat down..sedih tengok tasneem..tak dapat bayang kalau saya terpaksa tabur duit saya untuk beli susu formula untuk tasneem..tak sanggup!!

tapi kalau kesedihan tu diteruskan ape pun saya takkan dapat..sedih dan stress akan mengurangkan susu ye puan2 sekalian..jadi saya meng"google" untuk mencari apa saja perkara yang boleh buatkan susu jadi banyak..dan saya jumpa macam2..saya tanya jugak kawan2, dan saya dah cuba petua2 yang mereka bagi!!
TERIMA KASIH YE TEMAN2!!!

ini sup sayur..sediaan ibu mertua...ada sawi dan lobak putih.katanya boleh banyakkan susu

alhamdulillah, dengan segala susah payah, perit jerih, dapat jugak saya restok balik susu untuk tasneem... walaupun tak penuh sampai 1 peti, tapi taklah sampai tahap kritikal kan..

ini adalah stok baru

simpan EBM
saya memang simpan EBM dalam bekas dadih yang kecil ni..
awal2 dulu, saya memang ingat nak beli botol2 utk simpan EBM ni.tapi, satu hari masa pergi antenatal check up, nurse ada cakap2 pasal breastfeed, bagi tau faedah2 bf, cara2 yang betul untuk bf, simpan stok susu...masa tu lah dia bagi tau yang boleh simpan dalam bekas dadih ni...

jangan risau, bekas ni BPA free ok!!ada no 5 tau bawah bekas ni..mudah dan murah!!saya saja pilih bekas yang kecil sebab taknak membazir..bekas ni boleh isi dalam 2.5 us oz.

tasneem
oooo....terasa macam cepat pulak dia membesar..macam tak sempat nak tengok satu2 perkembangan tasneem dengan terperinci walaupun sebenarnya dah memang depan mata....rasa macam baru semalam je lahirkan tasneem...tau2 je dah besar (T_T)

cepatnya masa itu berlalu!!

3 comments:

  1. oh boleh simpan bekas dadih ke?baru tau..bole belilah..betul jimt dan murah. tq 4 d info!

    tahniah! semangat n dah dapat resetok!

    ReplyDelete
  2. fifah yg bekas dadih tu kene cuci dulu ke tak payah?

    ReplyDelete
  3. hehe!!jimat kan!!kena basuh jugak.cam biasa...basuh,rendam air panas...

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)