Wednesday, August 17, 2011

medela mini elektrik kepunyaan saya

alhamdulillah...syukur kehadrat Allah atas segala nikmat kurniaanNya yang tak mampu untuk dihitung...

ini kisah medela mini e yang saya beli ketika saya hampir mahu melahirkan tasneem..


mini e kesayangan saya itu saya beli jauh dari oversea..*tak pernah terlintas dalam fikiran saya untuk beli sesuatu dari oversea..huhu...

saya memang survey harga orang jual online sahaja memandangkan harga2 yang saya tengok dikedai sangatlah tak lalu untuk dibeli oleh seorang yang sederhana (tak berapa nak banyak duit) seperti saya.memandangkan kami berdua masa tu pun masih baru sangat bekerja, jadi kami tidaklah mempunyai duit yang berkepuk2..ditambah pula kami memang bercadang untuk melahirkan tasneem di tempat swasta.jadi kena kumpul duit ye.takde siapa yang nak bayarkan bil bersalin tu ye anak2...

jadi survey punya survey..akhirnya kami jumpa dengan pump ini...masa kami tanya pada orang yang jual tu, katanya ramai dah yang tanya pasal pump tu..tinggal tak letak duit je..jadi, lepas kami berbincang (saya dan suami) kami setuju untuk beli yang ini..alhamdulillah, rezeki tasneem. kami berjaya jadi orang terawal yang confirm untuk beli dan terus bayar..

mini e yang saya beli ni adalah yang terpakai..pun begitu,ia masih dalam keadaan yang baik. tuan asalnya guna entah berapa kali sahaja.

ia datang dengan 2 corong, dua botol susu sekali dengan puting.

dipendekkan cerita..setelah 7bulan berjasa, satu hari, masa saya nak pam susu..tiba2 macam tak rasa apa2 pun..rupanya proses menyedut tu tak berlaku pun..mesin je yang berbunyi...puas saya godek2..buka semula semuanya da pasang balik..usik2 membrane dia la..tapi tetap tak jadi apa..adakah mini e saya ini dah rosak??sedihnya..

saya teringat yang di rumah masih ada 1 lagi set corong..jadi saya gantikan corong yang baru...dan alhamdulillah...mini e saya berfungsi seperti sedia kala...

yang sebetulnya part yang dipanggil "valve" pada corong tu sudah patah tersompek..(betul ke?) dan pada batang corong tu ada segaris retak...tak pasti apa puncanya..mungkin sebab jatuh...dan mungkin inilah yang mengganggu proses mengepam saya..nampaknya kena cari dan ganti corong yang rosak tu..

valve




inilah keadaan corong yang saya katakan rosak tu..saya terjemahkan dalam lukisan saja..kerana di kiri kanan saya ada pen dan kertas..dan dengan keadaan tasneem yang tak boleh berenggang dengan saya..*yang sebenarnya malas mahu ambil kamera..

p/s: pagi tadi pam lepas sahur, dapat 1 botol penuh..5oz...alhamdulillah..sangat menyeronokkan...apa yang saya makan ye sampai susu jadi banyak?adakah kerana saya makan kebab kambing??mungkin....

3 comments:

  1. sparepart medela ade kat kedau uzu apetah..medela lasakkan?

    ohooo kambing insyaAllah memang lebatkan susu..ibu Muhammad malas dah nk pam pagi bulan2 pose ni hehe..pam kat skul je..

    p/s: details tak dapat lagi ye pah

    ReplyDelete
  2. p/s: kongsi beli fs lah..bouble pumping..modu ke hehe

    ReplyDelete
  3. pam pg2 tu pun kadang dpt kdg tak..klau tasneem dh merengek2...padan susukan dia jelah..sambil tidurkan dia blik...

    haiyyoo...fs?nk kongsi ngn sape lak..huhu

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)