Sunday, August 7, 2011

status berlainan...

assalamualaikum...

di ramadhan ini saya tidak begitu terasa mahu update blog ini secara kerap..padahal bulan tak ramadhan pun saya jarang juga update blog..hehehe...

hari ini terasa nak kongsikan cerita ramadhan saya yang lepas2...untuk 3 tahun berturut2 ini saya beramadhan dengan situasi yang berlainan..

ramadhan 1430h
saya adalah married student.seorang isteri dan pelajar. ramadhan pada tahun itu, saya beramadhan sebagai pengantin baru..hehehe..tetapi duduk berjauhan ye.harap maklum. saya di pantai timur-terengganu, suami di selatan-johor. tapi sekali ada suami datang ambil dan kami pulang berpuasa dirumah mertua saya di kelantan dihujung minggu..oleh kerana kami berjauhan,rutin saya seperti orang lain juga..tak banyak beza.duduk dirumah sewa, bergilir masak antara ahli rumah...ooohh~~ rindu dengan mereka..

zaihan,zati,aishah,mai,banat,k.hani,zai dan k.nad.

ramadhan 1431h
kali ini saya sudah bergelar bakal ibu!isteri dan bakal ibu...beramadhan dalam keadaan mengandung..sangat seronok sebab boleh puasa penuh..bukan senang orang perempuan nak puasa penuh ye..hehe..walaupun  begitu, masih punya cabaran yang tersendiri...masa ni duduk menyewa..rumah flat, tingkat 3..sangat mencabar..alhamdulillah akhirnya dapat juga saya berpuasa penuh walaupun selalu rasa pedih2 ulu hati, rasa macam nak gastrik je..

ramadhan 1432h
alhamdulillah...ramadhan tahun ini, saya adalah seorang isteri dan ibu.cabaran naik turun tangga tiada lagi kerana sudah berpindah ke rumah sendiri yang lebih mesra..tak perlu naik tangga hingga tingkat 3!(tapi masih perlu bila ke rumah nenek tasneem- ummi saya.) ramadhan ini mencabar juga kerana tasneem sudah pandai merangkak..merangkak kemana saja sehingga pintu dapur perlu ditutup!...dan menjadi ibu yang menyusukan anak juga mencabar..bukan diri saya sahaja yang perlu saya jaga..tetapi anak kecil ini juga..mesti cukup susu...saya kena sahur dan buka dengan makanan yang berkhasiat...minum harus banyak supaya bekalan susu mencukupi...semoga saya juga dapat berpuasa penuh tahun ini!


itu sahaja..'ala kulli hal, saya sangat gembira dengan apa yang telah saya lalui..semoga hari2 yang mendatang juga dipenuhi dengan bunga2 kebahagiaan serta rahmat kasih sayang dari Allah.amiin..

9 comments:

  1. alhamdulillah! puasa penuh tahun ni??? wah ade harapan tasneem nk beradk...teuskan ushae anda! doakan kami heheh

    ReplyDelete
  2. Pah, rindu sangat ramadhan dengan kawan2 expecially masa duduk rumah sewa...

    Hmm, sape kate mengandung tak boleh pose kan.. geram je.. ade orang kat sini tak puasa alasannya mengandung. padahal sihat je dia, takde alahan, takdelah sarat sangat.. Hmm, ntahlah... ibadat wajib macamni pun ade orang ambik ringan.

    Tasneem sekarang dah brp bulan? ade anak sedara tu, 11 bulan tapi baru pandai merangkak.. pantang nampak pintu terbukak, mesti tuju suis, laptop, printer, handphone... suke gajet rupenya dia..

    Selamat menjalani ibadah ibadah Ramadhan! ^_^

    ReplyDelete
  3. haiipp!!!nanti dulu..yg tu puasa tahun depan pulak lah..hehehe...thn ni puasa penuh sebab bf la..hehe

    ReplyDelete
  4. ape bf? best ye.....hadapi detik2 tu....semoga hari2 mu bertambah bahagia sis!

    ReplyDelete
  5. samelah kite tak ikut jadual dah..ni pun dah ABC ;) mudah2an dapat fasa akhir ramadhan ;)

    tapi betullah bf insyaAllah jarakkan kehamilan lebih2 lagi memang susu ibu jadi makan n minum die sepenuhnya..kecutkan rahim..kecutkan ibu jugak hehe..

    gud luck 30 days utk ramadhan ni ya!

    ReplyDelete
  6. rindu hana gk...kurus dh dia..hehe

    na,husnuzzon jela kt org yg preggy tu...hehehe..tp selagi larat n tak mudharat puasalah kan..ajar ank puasa dr dlm perut..

    tasneem 7 bln..dia tgk atas bdk gk..ada lmbt,,ada cepat..huhu..gitu gk tasneem pun..yg mainan dia hapah tak heran..plug,henpon,keyboard n bnda2 dewasa sgt suka.kalau kertas lg suka sgt2...blh ronyok2 pastu masuk mulut!

    loy:ingt bf tu boyfren ke loy??breastfeed la..menyusu badan...fhm?

    UM:ptut tak dgr cite muhammad g terawikh..hehe..
    alhamdulillah la ibunye pun kecut..org pun sama..takde lah beza pn dgn sblm preggy dulu.. =p

    ReplyDelete
  7. seronoknya berpuasa dengan family kan? dah 3 tahun sejak kahwin belum pernah rasa berpuasa dengan family shah alam huhu :( rindunya...........

    ReplyDelete
  8. kecut pun bukan kecut sgt..balik pada asal tapi versi mak-mak hehe

    ReplyDelete
  9. ummi na:tak pe2...rindu tu indah...huhu..(ye ke indah?ke perit..hehe)

    uM:harus lah..kecut versi mak2..tak dpt dh la cm anak dara dulu2...

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)