Monday, August 1, 2011

tiada suntikan vaksin dibenarkan!!

diulangi..tiada suntikan vaksin untuk anak2 kami, tasneem serta adik2nya nanti...

***************

first, tahniah ummi ucapkan pada ummu muhammad sebab telah berjaya menerangkan perihal vaksin ini dengan penuh semangat.artikel2 yang dipaparkan sangat sarat dengan informasi..

boleh klik disini untuk membaca dengan lebih lanjut.

syabas ummu muhammad!!

***************

tasneem memang tidak disuntik sejak dari lahir..(kecuali suntikan yang lepas lahir tu...BCG kalau tak salah ummi..) sebab itulah ummi susah nak jawab bila ditanya berapa berat dan tinggi tasneem...

bila hal ini dinyatakan pada kawan2, ada yang setuju, dan ada yang tidak..sampai ada yang kata ummi ni ada fahaman lain sebab tak suntik tasneem....huhuhu...

yang sebenarnya, pada awalnya ummi tidak bercadang pun untuk tidak menyuntik tasneem...tapi,episod ini bermula masa ummi berpantang di rumah nenek.(ummi pendekkan..) bila sampai masa untuk suntik,nenek tak mahu bawa..katanya cucuk2 ni adalah racun.jadi ummi terima sahaja.

bagi ummi apa yang nenek cakap tu ummi terima dengan hati yang terbuka..ummi yakin pasti ada kebaikannya walaupun ummi belum tahu kebenarannya.abi pula pada awalnya agak keberatan untuk menerimanya, tapi ummi tetap terus meyakinkan abi.bila ummi terjumpa artikel2 berkaitan dengan bahaya vaksin ini, ummi akan tunjuk pada abi..atau ummi saja yang ceritakan serba sedikit padanya.

ini adalah senarai vaksin "wajib"


dan ini pula vaksin tambahan...berminat??


****************

ini pula kisah ummi. ummi ada 5 beradik, dan ummi adalah anak sulung...dalam bab vaksin ini, ummi lah anak yang paling lengkap cucukan vaksinnya..maklumlah, bak kata atok dan nenek..anak sulung, masih takut.masih tak berapa reti...jadi taat sahaja..anak2 yang seterusnya mula ada yang lompong2..ada suntikan2 yang tidak diambil..ikut dan sahaja..tapi adik ummi yang bongsu memang betul2 tidak disuntik sebarang vaksin..dan Allah izin pengasuh adik bongsu ummi ini, suaminya ada klinik homeopathy..jadi ambil ubat dari homeopathy saja jika demam selsema, dan lain2..

ummi tak pasti bagaimana nenek mempunyai pengetahuan mengenai hal2 vaksin ini..namun, larangan nenek itu telah menyelamatkan tasneem dari racun yang di cipta oleh musuh2 islam...alhamdulillah..


apa2 pun..ini ucapan ummi untuk nenek:
thanks ye mami!! i luv u!!



4 comments:

  1. fifah.. thanks for sharing. bagaimana pula dengan vaksin yg diambil ketika ibu hamil? seperti kita tahu, ibu yg mengandung anak pertama kena ambil suntikan utk elak kancing gigi ketika melahirkan anak

    ReplyDelete
  2. untungnye tasneem...Allah pilih tasneem bebas vaksin. semoga tasneem membesar dgn sihat dan kuat! contoh srikandi yg bebas vaksin ;)

    ReplyDelete
  3. basyirah..org rasa sama jugaklah..kandungan dalam vaksin tu..tapi yg tu pun dah tersuntik juga dlm bdn kita..huhu...

    ReplyDelete
  4. bagusnya fah, kalo tak tak taupun xleh.

    fah, ina dah tak guna url blog dulu dah tau. dah tukar yang ni. dulu punya virus

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)