Saturday, May 12, 2012

antenatal check up adik

assalamualaikum buat anak-anak ummi dan semua...

kali ni ummi nak cerita pasal adik pula...cerita kakak tasneem yang belum habis tu ummi akan sambung nanti..insyaallah...separuh sudah ummi drafkan..ada sikit lagi ummi kena sudahkan sebelum ummi post entri tu..

sekarang mood ummi nak cerita pasal adik dulu..hehe...lagi pun kakak tasneem tak ada kat rumah..abi bawa bersiar2 sambil naik motor...suka lah kakak tasneem..

check up pertama.
untuk yang pertama kali ni ummi kena ambil cuti..sebab untuk buat buku baru ni ada pagi je..kalau check up bulan-bulan tu boleh buat petang-lepas balik sekolah.

kali ni ummi buat di klinik desa dekat dengan rumah kita.ok juga klinik desa ni..selesa..orang pun tak ramai..cuma ada sesetengah perkara yang klinik desa ni tak boleh buat...dan kena pergi ke klinik kesihatan yang berdekatan macam bila nak cek darah..

ummi datang awal pagi lagi, klinik pun belum buka..ummi kira orang pertama yang ambil nombor..disebabkan tak ramai orang, urusan tu tak ambil masa yang lama sangat..yang jadi lama tu adalah bila mana ummi kena pergi ke klinik kesihatan untuk ambil darah..

sampai di sana, orang ramai..tapi itu tak mengganggu ummi sebab ummi hanya ke sana untuk ambil darah sahaja. ummi dihantar oleh tok mami dan tasneem pun ikut sekali...tasneem sangat solehah dan sangat menyenangkan hati ummi...

agak lama juga ummi menunggu nombor ummi dipanggil..bila siap semua, ummi ingat dah boleh balik..tiba-tiba nurse tu kata ummi kena jumpa doktor..seingat ummi nurse di klinik desa tu kata ummi cuma perlu ambil darah sahaja...tapi katanya, untuk yang pertama memang kena jumpa doktor..ok..ummi ikutkan..ummi tengok buku merah yang beratur untuk jumpa doktor banyak..mesti lambat lagi giliran ummi ni..

dipendekkan cerita, rupanya buku ummi tadi tersalah beratur...nurse tu pergi beraturkan buku ummi di bilik yang untuk jumpa nurse..alahai..sabarnya...dah la buku ummi kena beratur semula untuk jumpa doktor..masa jadi semakin panjang...dan tasneem pun dah mula bosan dan penat..sudah mula meragam..tok mami pun sama..sudah penat dan lapar..sangat menguji sabar..tok mami kata kalau lambat lagi kita balik saja lah...jumpa doktor lain kali...tak lama lepas tok mami cakap macam tu, giliran ummi pun sampai..dan ummi masuk berjumpa doktor..doktor tu buat benda yang sama dengan nurse di klinik desa yang ummi pergi pagi tu..sangat membazir masa...

yang paling ummi tak boleh lupa pasal doktor ni ialah kata-kata "nasihat"nya..sepertimana yang diketahui, jarak kandungan ummi antara yg pertama dan yg kedua ini tak sampai 2 tahun seperti mana yang diajar dalam buku merah tu..jadi, doktor tadi telan menasihati ummi supaya merancang...katanya..."takkan doktor nak ajar cikgu membaca.."..menusuk betul..


hampir zohor juga baru ummi selesai semua..letih juga..tok mami yang asalnya berniat nak ke sana ke mari membatalkan hasratnya kerana penat menunggu...huhu

check up kedua:
yang kedua ni ummi terlepas...huhu..jadinya dibawa pada minggu seterusnya..tak ada masalah.. alhamdulillah... check up kali ni ummi dengar bunyi degup jantung adik...seronok sangat..perasaannya sama macam kali pertama ummi dengar jantung tasneem...alhamdulillah juga, ummi tak menghadapi sebarang masalah...semoga kekal tak ada masalah sehinggalah ke ahirnya..proses check up tak ambil masa yang lama..orang pun tak ramai..cuma nanti sebelum check up seterusnya ummi harus ke klinik kesihatan untuk ambil bacaan HB.

kalau tak salah ummi, sejak 2 minggu lepas ummi dah mula rasa pergerakan adik dalam perut ummi..semoga Allah memelihara adik...dan abi pula tak sabar-sabar nak rasa dan tengok adik bergerak-gerak sampai berombak-ombak..oh..saat yang sangat indah...

layan gambar tasneem..tapi ni gambar lama..masa umur setahun...

kakak tasneem dan adik, 
semoga kalian menjadi anak yang soleh solehah...ameen ya rabb..

3 comments:

  1. comelnya tasneem :-)

    btw, tgk entry ni yer... ;)

    http://attuffahumairah.blogspot.com/2012/05/hadiah-kembara-cinta-agung-3-hari.html

    ReplyDelete
  2. bace dah lame..paling terkesan dgn kate2 doktor tu..panggil ustaz abi tasneem bagi tazkirah sket..sampai hati die mengeluarkan kate2 sedemikian rupe T_T

    ReplyDelete
  3. doktor tu adalah non-muslim..tu yg sampai kuar kata2 camtu kot!

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)