Sunday, May 27, 2012

naik bas

asssalamualaikum..

alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana telah menjadikan perjalanan pulang ke kelantan selamat..kita sekeluarga selamat sampai di bumi kelantan pada sabtu 26/5/2012...lebih kurang jam 6.30 pagi dengan dijemput oleh tok abah.

kali ini kita balik naik bas..buat pertama kalinya..pada umur tasneem yang lebih kurang 1 tahun 5 bulan tu..dulu, tasneem 1st time naik kapal terbang umur 17 hari..kedua-dua pengalaman tu bukan mudah bagi ummi untuk hadapinya..namun atas rahmat Allah semuanya berjalan lancar...

jimat minyak
rata-rata kawan ummi, bila tau kita akan balik naik bas, mereka jadi tertanya-tanya..yelah, tiba2 pula naik bas, sedangkan kereta ada..ditambah dengan tasneem yang masih kecil dan ummi yang berbadan dua ni...

sebenarnya, kita nak jimatkan minyak kereta..oleh kerana nanti tok abah, tok umi dan cu mi akan kerumah kita di kajang sana, jadi ada baiknya kita balik dengan bas saja..perjalanan ke kajang nanti kita guna 1 kereta je lah kan..

kalut
terima kasih auntie anne sebab hantar kita ke stesen bas..yang sebenarnya kalut juga ummi dan abi penangan naik bas pertama kali dengan tasneem ni...kalau nak ikutkan, rumah kita tak jauh sangat dengan stesen bas ni..tiket jam 9 mlm..jd ummi mintak auntie anne ambil kita jam 8.. solat isya' kita akan singgah di surau...bila dan jalan, tiba-tiba handphone abi tertinggal di rumah..patah balik la jawabnya..

dalam perancangannya kita nak solat di surau yang disediakan di stesen bas tu, tapi Allah izin nak masuk dalam stesen pun dah jem...maklumlah, cuti sekolah..penuh dengan orang dan kereta..jadi abi kata kita isya' di pertengahan jalan je nanti..masa bas berhenti rehat..

awalnya ummi nk bawa bantal kecil dari rumah..untuk taseem tidur..tapi terlupa..jadi ummi pinjam bantal kecil yang ada dalam kereta auntie anne..bila bas dah sampai..ummi lupa nak ambil bantal..tak ingat langsung..agaknya tersedar yang ummi terlupa ambil bantal, auntie pun turun kejar ummi untuk bagi bantal..

bila bas sampai, abi masukkan beg2 dalam tempatnya..dan kita pun ambil tempat kita juga...bila masing2 dah duduk selesa, ummi terperasan yang botol susu tasneem tertinggal dalam kereta..aduhai...ummi pasrah aje..sebab ummi  ada bawa botol spare..jadi takpelah kalau botol tadi ditakdirkan tertinggal...tapi alhamdulillah, auntie perasan agaknya, jadi dia patah balik...

dalam bas
tasneem tak banyak meragam sangat dalam bas..pendek kata ummi abi tak pening sangat untuk jaga tasneem...Allah permudahkan segalanya...1 yang ummi bimbang ialah, tasneem jenis yang buang air besar waktu malam!!jadi ummi risau kalau tiba2 masa naik bas tasneem buat projek..kalau masih dalam selangor, boleh lagi mintak driver bas berhenti kat mana2 stesen minya atau hentian utk cuci..tapi kalau lepas dari tu...mana nak cari tempat berhenti tepi2 jalan ni...tapi Allah itu maha mengetahui bimbangnya hati ummi..jadi petang tu lagi tasneem dah membuang..lega ummi..

gelagat tasneem dalam bas..sibuk dia main earphone..picit2 skrin..

tasneem tidur lebih kurang sejam lepas naik bas..dan tak bangun2 hingga bas berhenti..bangun bila beralih dari ribaan ummi ke dakapan abi..tidur semula tak lama lepas bas bergerak..sempat juga minum susu...tidur sampai lah kita sampai kat rumah tok..best agaknya tidur dalam aircond dengan ummi peluk rapat2..

alhamdulillah...selamat semuanya..

1. oh gembirenye tasneem..fobianye rase naik kapal terbang ke bas ke yg sewatunye dgnannye dgn budak besa ni..alhamdulillah kakak tasneem memang cemerlanglah tidur sepanjang perjalanan..senyum menyum je kakak tu..

2. ni sebab pndek je masa perjalanan..muhammad hr tu brp lama naik..mmg mencabar la kan..

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)