Sunday, May 6, 2012

tasneem @ 16 bulan





assalamualaikum...

WAHAI ANAK UMMI DAN ABI YANG SOLEHAH..

tak lama lagi tasneem dah nak jadi kakak...jadi tasneem kena belajar untuk jadi kakak yang baik ye..
lama dah ummi tak update perkembangan tasneem..ummi tak ada buku khas untuk rekodkan perkembangan tasneem..dan ummi pun tak rajin nak menulis ni..menaip ok sikit kot..hehe..

jadi, bila lama tak update cerita tasneem rasa rugi pulak..takut ummi terlepas untuk rakam momen2 indah tasneem...

banyak yang kembangnya tasneem sepanjang ummi tak update ni..

gigi
sepanjang ummi tak update ni, dah 2 gigi tasneem tumbuh sepenuhnya. ummi rasa dalam 2 bulan juga dari awal2 nak tumbuh tu..jadi sekarang gigi atas bawah dah sama banyak..4 - 4...senyum pun dah manis sikit..

ummi dan abi pun dah mula ajar tasneem guna berus gigi.alhamdulillah..tasneem boleh terima berus gigi tu..cuma bila letak ubat gigi atas berus tu, dia jadi tak mahu..pelik kot rasa ubat gigi tu..kami je yang beria-ia beli ubat gigi mukmin junior perasa strawberi...tasneem tak suka pulak..huhu...

makan
bab makan pula...ummi tak pasti bermula dari bila..tapi sejak-sejak nak jadi kakak ni, tasneem dah mula nak makan sendiri...ye..makan sendiri...ada pinggan sendiri, nasi sendiri, suap sendiri..nak tak nak ummi abi layankan juga...maklumlah...dah nak jadi kakak...jadi kenalah raikan..

mula-mula tu memang tumpah habis nasi yang dalam bekas dia...terabur semua!yang masuk mulut pun entah berapa ketul aje..sebagai penyelesaian, masa tu ummi banyak bagi sayur-sayur lembut yang mudah untuk tasneem pegang..tapi lama kelamaan alhamdulillah...tasneem dah makin pandai...bila suap pun dah banyak nasi yang masuk dalam mulut...masih bertabur, tapi kuantitinya sudah kurang..

bila lauk atau nasi dah habis (kadang-kadang suka makan lauk je..kalau lauk ikan atau ayam, abi akan racik kecil-kecil dan gaul dengan nasi sampai tasneem tak boleh pilih lagi) tasneem pandai hulur bekas dia pada ummi atau abi...nak suruh tambah apa yang kurang...

ada masanya bila ummi rasa nak cepat, ummi ada juga nk suapkan terus pada tasneem...tapi selalunya tasneem akan geleng semahunya sampailah tangan ummi tu beralih dari depan mulut dia...bertuah betul...sudahnya ummi mengalah dan tunggu sampai habis makan...tak pun ummi mintak abi je yang tunggu..hehe...makanan yang lembik macam bubur nasi tu dah tak berapa nak ....tak mencabar   agaknya..kalau makan benda yang berinti pula, makan inti saja, kulitnya bergantung pada keadaan..sabar jelah..

kalau tangan pula, mula-mula habis dua dua tangan guna untuk makan..sikit-sikit abi ajar makan guna tangan kanan..alhamdulillah sekarang dah pandai makan dengan tangan kanan..cuma kadang-kadang tu ada juga tersalah..kena juga tinggikan suara sikit.."ha..makan tangan mana?"...pandai pula tu tukar balik tangan kanan...

faham
untuk beberapa arahan yang mudah, tasneem dah boleh faham...contoh kalau pergi mandi, dah boleh pergi terus ke bilik air tanpa belok-belok...suruh baca doa dah boleh tadah tangan..tapi kalau masa baca doa makan, takat "bismillahirrahmanirrahim" je..lepas tu terus raub tangan ke muka...lebih pada tu takde dah...ummi dengan abi jelah yang baca bagi habis.

bila nak susu pun dah pandai cari botol sendiri...kadang-kadang sampai tertonggeng-tonggeng cari botol bawah kerusi..tapi ada juga yang cari tak jumpa-jumpa..

panjang dah rasanya ummi menaip ni...ada lagi perkara yang ummi nak cerita..tapi insyaallah di entri yang akan datang..apa pun, mendidik anak-anak ini sangat-sangat menuntut kesabaran ditahap tertinggi..kadang-kadang tu hilang juga sabar ummi..huhu...tapi kena selalu rasional..fikir sebelum bertindak..

jumpa lagi (^_^)






2 comments:

  1. singgah tgk kakak tasneem..mokcik tengah wat soalan kuiz math esok minggu sains math heheh baru terhegeh-hegeh...

    orang kte bile nak ade adik, si kakak ke abg terus otomatik je pandai serbe serbi..naluri kekakakaan tasneem..yg part makan tu mokcik surrenderlah..tak boleh nak bia pasal malas nk kemas heheh bertuah punye mak ni..

    insyaAllah tasneem n adik2 pasti soleh wa solehah sebab..bake soleh dan solehah menurun dari abi n ummi die ;)

    ReplyDelete
  2. syukran singgah..(^_^)
    ummi pun baru siapkan soalan periksa..huhuhu..jumaat punya kertas..

    kehkehkeh..kalau nak disuap tak mau cmne..sepah pun redha jelah..huhu...

    ameen..muhammag dan adik juga insyaallah..jadi hamba allah yang diredhai allah dan rasul!

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)