Monday, August 27, 2012

catatan raya 1433h (1)

ok..kita mula dengan cerita raya dulu...

sepertimana yang dah ummi maklumkan sebelum ni, raya tahun ni, kita beraya di Johor dulu..raya pertama kita di Muar..di Muar kita sempat tinggal selama 2 malam..mujur juga tak ramai lagi masa kita balik..mungkin ramai yang sampai lepas solat raya..

atok yot pula tak berapa sihat..tak boleh bangun..kesan dari jatuh awal ramadhan yang lalu..tapi sudah menampakkan kemajuan..dah boleh duduk tanpa sokongan..alhamdulillah..

sepanjang duduk di Muar, tasneem bukan main seronok lagi..tidur memang lewat..yang tak tahannya, malam pertama sampai di muar, masa semua orang dah penat dan mengantuk, tasneem masih mempunyai tenaga ditahap yang tinggi..lampu dah tutup..gelap langsung tak memberi kesan..boleh dia ke hulu ke hilir lagi..terlanggar-terlanggar pun tak kisah..masih berhati waja keluar masuk bilik..siap cik aula jerit dari bilik sebelah.."pipah..!!amik anak ko ni..!!"

hahaha..ummi dengar..tapi dah tak mampu nak buka mata..abi pun sama,..penat memandu..rupanya tok mami pun macam tu..yang lain, dah tidur dulu..cik wawa pun dah tak terlayan kerenah tasneem..

tasneem...tasneem...

di pagi raya


kita gerak ke pontian pula lebih kurang dalam pukul 11.00 pagi raya pertama..lepas sesi bergambar.huhu..oleh kerana kita ke pontian, maka tak dapatlah nak melawat abdullah di kluang..kalau ikut plan asal nak ke kota tinggi, jadi bolehlah kita singgah di kluang..apa nak buat, perubahan jadual perjalanan disaat-saat akhir...maaf ye abdullah..nanti panjang umur kita jumpa lain kali..insyaallah..

kita bermalam 1 malam di pontian..tasneem macam biasa, main sahaja..tak kisah susu..tak kisah nak makan..sikit-sikit saje..itu pun dah lapar sangat agaknya..tengok lah gambar kat bawah tu..sibuk main dengan sepupu-sepupu ummi..


kat pontian ni kita tidur di rumah adik tok mami..kira atok saudara tasneem lah..malam, lepas maghrib kita ke JB..menziarahi pensyarah abi..balik ummi dan abi dah keletihan..tasneem macam biasa..tenaga tidak berkurangan..sebab dalam perjalanan pergi tasneem dah charge tenaga (baca: tidur)

sampai di rumah, bila ummi dah abi mahu berehat, tasneem dengan riang gumbira main kejar-kejar dengan anak-anak yang lain..tiba-tiba...prrraanngg!!!..ok tau dah..ada benda yang telan jatuh dan bertindak memecahkan dirinya..pasu di celah kerusi!! aduhaiii!!ummi ni dah lah ngantuk tahap tertinggi dah..terus kutip2 yang terserpih tu...naik atas dan tidur..

esoknya baru ummi mintak maaf dengan makcik pakcik ummi tu..mujur mereka orang yang tak begitu berkira..

sebahagian dari keluarga tok mami

raya kedua kita memulakan perjalanan kita yang panjang...pulang ke kelantan!! jauh tu...beratus kilometer dari pontian!!

cerita perjalanan pulang ke kelantan ummi nak sambung esok..sekarang dah malam..ngantuk (-_-)

**sebagai persediaan balik kelantan, abi dah ajar tasneem siap-siap..
       abi          : tasneem nak balik mana?
       tasneem  : antan... (kelantan le tu)


2 comments:

  1. mudenye mak n ayah fifah..same mude dgn anak2 die..suke tgk gamabar family tu..sejuk je mate..si tasneem pun bukan main cun dgn tudung raye die..

    p/s: raye kedue air itam sgt jem mase fifah mesej tu..kiteorang lalu niyor nk ke yongpeng rumah atok..jalan singkat tapi mcm nak muntah bengkang bengkok

    ReplyDelete
  2. kawen muda..mmg muda lah lagi..huhuhu...

    ya allah, mmg jem pun..masa masuk hway nk blik klntan pun dh start jem..

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)