Wednesday, August 29, 2012

catatan raya 1433h (2)

terbantut
sepatutnya ummi sambung semalam..tapi semalam tasneem buat hal..maka banyak juga kerja-kerja ummi yang terpaksa dibantutkan...

huhu..nak buat macam mana kan..perangai tasneem pula sekarang ni (terutama sejak-sejak lepas cuti raya ni..) cukup-cukup menguji kesabaran ummi dan abi..kadang-kadang naik juga angin kami..aduhduhduh...tasneem..tasneem..

sejak akhir-akhir ni, tasneem punya amukan boleh tahan hebatnya...terutama bila nak tidur..menangis sambil menjerit!!oh~~~ bayangkan..agaknya sebab nak dapat adik..tasneem mungkin dah rasa yang dia nak dapat adik tak lama lagi..

ok..nanti cerita pasal tasneem ummi sambung lain kali..

ummi nak sambung cerita yang sepatutnya ummi sambung semalam..

balik kelantan
kita mulakan perjalanan ke kelantan lebih kurang dalam pukul 11.00 pagi..lepas kita ziarah beberapa tempat yang tuannya tak ada dirumah..hehe..(sebab pakai terjah je..)

masuk je highway di pontian..nah!! bayar tol..terus jumpa jem...ujian....pendekkan cerita jem sepanjang jalan..huhu..haru betul..tapi alhamdulillah dalam perjalanan tasneem tak buat hal sangat..cuma waktu tasneem sedar tu dia sibuk ke depan, ke belakang...ulang alik macam tu lah..ummi yang tak tahan nya..

bila lapar, bagi susu...tau-tau dah tidur..lega ummi..boleh tidur sendiri..besar dah anak ummi ni rupanya...

ummi tak ingat masa kat mana entah..tasneem punya diapers dah penuh sangat...sampai tembus kat seluar..dan mungkin kena pada baju ummi..jadi, oleh kerana was-was, bila berhenti di masjid untuk solat, ummi tukar baju..

alhamdulillah, kita selamat sampai ke destinasi lebih kurang pukul 11.00 malam...12 jam ++ duduk atas jalan raya dalam kereta...punyalah sakit pinggang ummi..

penuh yang seronok
di kelantan, jadual raya kita memang penuh..ummi rasa tak larat nak cerita perjalanan raya tiap-tiap hari sepanjang berada di sana..cukuplah ummi katakan jadual memang padat!seingat ummi, tok umi pun tak masak..sebab masing2 sibuk beraya..balik rumah, masing-masing dengan perut kenyang!

yang sebenarnya abi pun dah mula tak sedap badan..tapi digagahkan juga..sebab mungkin abi rasa masih boleh bertahan..sampailah hari jumaat, hari kemuncak..abi demam  campur sakit urat..ikutkan rancangan, ummi dan abi nak keluar beli barang untuk dibawa pulang..juga menziarahi seorang sahabat yang baru mendapat anak, tapi perancangan Allah mengatasi segalanya..kita tak kemana pun hari jumaat tu..ummi ambil kesempatan untuk berehat dan

kembali ke kajang
esoknya, hari sabtu lepas subuh, kita pun bergerak pulang ke kajang..ikutkan kita nak gerak sebelum subuh..sebagai langkah untuk mengelak dari kesesakan..dan nak kejar kenduri di gombak..tapi masing-masing tak tersedar..tak dengar bunyi jam..boleh terbangun pun sebab tok umi ketuk pintu..

tasneem balik dengan tak mandi..cuma tukar lampin..mandi bila sampai di RnR baru di Gua Musang...sambil sarapan disana..

tak lama lepas kita sambung perjalanan, tasneem muntah!!habis baju ummi...memang langsung tak dapat diselamatkan..yang sebetulnya, semalamnya, badan tasneem pun ala-ala suam panas..mungkin sebab tu dia muntah..tak sihat sangat..sampai di lipis barulah ummi berpeluang untuk bilas badan dan tukar baju..punya lah payah abi nak cari tempat berhenti...ummi yang rimas..

maka terpaksalah ummi pakai pakaian biasa-biasa saja..

plan B
oleh kerana sudah 2 kali ummi terpaksa tukar baju masa dalam perjalanan, maka untuk masa-masa yang ummi harus sediakan pakaian spare...sebagai plan B!

peringatan juga untuk ibu-ibu diluar sana..bukan anak-anak je yang kena bawa baju lebih..maknye pun sama..huhu...bila kita dengan anak-anak kecil ni, banyak perkara yang "unsangakarable" boleh berlaku...jadi selalu harus ada back up plan!

begitulah serba sedikit catatan perjalanan kita sepanjang raya tahun ini..

akhir sekali, selamat hari raya pada semua!
Kullu 'am..wa antum bil khair..

1 comment:

  1. samelah baju spare selalu je ade dlm beg budk2 sebb muntah2 diorang yg tk terjangke hehee

    p/s: pent kalau bce cite jem mase raye..

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)