Thursday, August 16, 2012

gaji kena tarik balik (1)

satu hari di awal bulan ramadhan....

saya dapat satu sms berbunyi.."salam, fifah klu free dtg opis"..tu adalah sms dari kerani tempat saya bekerja..bila saya dah free, saya ke pejabat seperti mana yang diminta...

saya dimaklumkan yang gaji saya masa awal posting dulu kena tarik balik..gaji 3 tahun yang lepas!!oh..oh..oh!!! gaji bulan 12 tahun 2009!! 

kenapa pulak tiba-tiba gaji zaman dinosaur tu nak kena tarik??cerita hampir 3 tahun yang lepas baru sekarang nak diungkit..**saya tak puas hati..

kata mereka:
* punca kenapa tiba-tiba gaji saya PERLU ditarik balik ialah kerana checker gaji di kementerian yang bertanggungjawab menyemak hal-hal gaji tempat saya bekerja tu orang baru...jadi dengan penuh keazaman, kesungguhan dan iltizam yang tinggi dia telah menyemak semua gaji dibawah penyeliaannya..dan mendapati ada kesilapan pada gaji saya..

* isu utamanya, saya tidak layak mendapat gaji pada bulan 12 2009. kerana tarikh lantikan saya tidak sama dengan tarikh saya lapor diri.( lapor diri 1.12.2009, lantik 2.1.2010)

* jumlah gaji saya ketika itu lebih kurang rm2600++..pemotongan akan dibuat bermula bulan 9 ini dengan 4 kali pemotongan..sekali potong hampir 700!!

bagi saya:
* apa salah saya sampai saya tak layak dapat gaji..sedangkan saya sudah melapor diri sepertimana yang diarahkan. (memang bulan 12 cikgu tak mengajar..jadi sape suruh wat surat suruh lapor diri time tu)

* dah la kena potong hampir 700 untuk jangka masa 4 bulan..banyak tu!!  saya pula  sedang giat  mengumpul duit nak bersalin..juga untuk impian saya memiliki breastpump FS yang mahal tu..kalau gini gayanya, macam mana nak beli FS?huhu..nangis dalam hati

* bila bagi tau suami, pastilah terkejut..masing-masing dah termenung..bonus separuh gaji masa raya nanti dan tunggakan gaji yang dapat bulan 8 ni dah macam tak ada maknanya lagi..

* saya sms dan call beberapa orang kawan-kawan seangkatan..mereka tidak mengalami masalah seperti saya..patutlah masing-masing senyap je..saya jadi pelik..patutnya kalau nak potong mestilah semua kena..kan?

saya berjumpa orang-orang di pejabat untuk minta pencerahan..kata mereka, masib lah..dah sekolah kita ni dapat checker yang teliti..mereka mungkin kena..tapi tak tau bila masanya..

hurmmm......

**tamat episod satu....**

3 comments:

  1. kat sejkolah ritu ade sorg akak kene gini tapi mungkin situasi lain n kene baya..mcm fifah ni rase dioranglah salah cek dek sebab teliti banget..

    p/s: tensen makcik 700x4..tak rayelah jwbnye T_T

    ReplyDelete
  2. tau xpe..mmg terus rasa xde mood nak raya..huhu..padahal raya lmbt lg masa tu..

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)