Sunday, September 9, 2012

kesibukan

hujung minggu ni ada majlis besar yang akan diadakan...

jadi minggu ni ala-ala sibuk yang memuncak..cik ann nak kawen daaahh!!! ada tugas yang ummi kena selesaikan..tok mami bagi siap-siap dah..tapi tugak ummi tu yang ringan-ringan aje lah..dengan kesaratan yang sedang ummi alami sekarang, mana layak nak buat keje berat-berat..

kali ni baru ummi merasa dan mengalami persiapan untuk kenduri kawen dari awal..dulu masa ummi kawen dengan abi tak terasa..orang kat rumah je yang sibuk..sebab ummi kan tengah belajar lagi masa tu..kat terengganu pulak..jauh..balik pun sebab fitting baju je..

sebelum ni kerja kemas-kemas je..dah nak dekat ni lebih banyak benda-benda yang perlu pada ketelitian dan ketekunan untuk buat..

ada 2 benda yang tok mami serah kat ummi untuk buat..

pertama: buat bunga untuk penanggah..asalnya, tok mami sub kat jiran je..tapi bila fikir-fikir balik, kalau sub kat orang, nanti kosnya mahal pulak..kalau kita buat sendiri jimat sikit..boleh buat ikut barang yang ada kat rumah je..recycle ke..haha!!

inilah hasilnya....


ummi guna konsep "guna apa yang ada" untuk buat bunga penanggah ni...riben merah tu memang dah berkurun ada kat rumah tok mami..tak guna-guna pun..jadi untuk elak pembaziran, guna jelah kan?takkan nak beli lain pulak...50 biji ummi nak kena buat..yang siap belum sampai 20 biji..hehe..tak pe..slow-slow..

tugas kedua, tok mami tugaskan ummi tolong buat kek untuk pihak lelaki punya goodies bag..nak buat cake in the jar katanya..* ummi pembantu je ye..harap maklum*


dan tiba-tiba, orang tengah sibuk, si kecik ni pun sibuk juga...ada kotak kosong yang asalnya isi sampah.. yang dah dilabel oleh cik lala sebagai sampah..pastu ngada-ngada tambah perkataan masyarakat pula... sampahnya dah dikumpul masuk plastik hitam..kotak dah kosong tasneem pula yang masuk..memang kegemaran tasneem masuk-masuk kotak ni..

anak, jangan jadi macam yang dilabel kat kotak tu ye...jadi anak yang solehah tau..senangkan ummi abi bila kami dah masuk kubur nanti...



No comments:

Post a Comment

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)