Tuesday, November 22, 2011

2 nikmat...2 ujian

tasneem yang ummi dan abi sayangi selalu..
semoga anakanda membesar sebagai seorang mukminah yang solehah...

2 nikmat itu ialah....
balik cuti raya haji baru ni ummi dan abi telah jumpa 2 nikmat serentak...nikmat yang sudah lama kami nanti-nantikan dan angan-angankan..

1.tasneem dah mula menapak tanpa memegang apa-apa..sebelum ni tasneem memang dah boleh berdiri..ya..bermula dengan tasneem mampu berdiri sendiri untuk masa yang sangat pendek..dalam 1 atau 2 saat mungkin..berubah pada boleh berdiri 5-6 saat..kemudian boleh bergerak dalam keadaan berdiri (berjalan) tapi kena paut pada tempat-tempat macam kat kerusi atau meja..dan sekarang ni dah boleh melangkah 3 4 langkah..alhamdulillah..ummi dan abi tak sabar nak beli kasut jalan untuk tasneem..hehe...

video
latihan untuk tasneem

2.satu hari, masa tu dalam kereta..on the way nak beraya agaknya..ummi tengok macam ada banda pelik pada gusi bawah tasneem...ummi pun rasa lah dengan jari..emm..keras..tengok betul-betul ada gigi rupanya..tapi sangatlah sikit..kalau tengok macam ada garis halus warna putih..setakat itu sahaja..ummi sangat teruja dengan perkembangan tasneem ni..hari-hari buka mulut tasneem untuk tengok perkembangan gigi tasneem..atau paling kurang, masukkan jari ummi untuk rasa gigi tu..hehe...tak berapa lama lepas tu, ummi dan abi perhatikan, ada kelainan pada gigi atas pula...tapi ni pelik sikit.. tak macam pada gusi bawah..nampak macam dah bengkak sikit dan ada bentuk gigi..macam 2 batang gigi yang diselaputi gusi..beberapa hari lepas tu muncullah gigi yang dinanti!! dan gigi atas tu nampak macam lagi banyak keluar dari gigi bawah yang lebih awal dikesan..gigi bawah tu masih maintain macam tu dari awal penemuan...hehehe...

alhamdulillah..begitulah kisah 2 nikmat yang kami tunggu-tunggu..dan sebenarnya banyak lagi nikmat-nikmat yang Allah kurniakan kepada kita tasneem yang tak mampu nak ummi coretkat setiap satu darinya..semoga kita terus-terusan menjadi hamba yang bersyukur atas nikmat yang dikurniakan Allah kepada kita..

apa yang ummi perasan, setiap kali balik ke kelantan, ada sahaja benda baru yang tasneem tunjuk..mungkin hadiah untuk tok abah dan tok ummi yang jarang sekali untuk kita jumpa..jadi bila balik sekali sekala tu, tasneem akan ada hadiah untuk mereka..indahnya susunan Allah untuk kita.

2 ujian itu ialah...
sesungguhnya setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya...cuma kita yang mungkin tak sedar bila hikmah itu terjadi.

1. tasneem sedang demam batuk dan selsema. sudah 2 malam tasneem tidak sihat..semalam agak panas juga kepala tasneem..dan paling ummi kesian bila tasneem batuk-batuk...tak sanggup rasanya tengok tasneem dalam keadaan macam tu..untuk sementara ni tasneem masih ummi hantar pada nenek..sebab ummi masih ada saki baki kerja, mesyuarat dan sebagainya yang memerlukan ummi ke sekolah sehingga hujung minggu ini. dan yang paling menggembirakan bila guru besar umumkan kalau sudah beres semuanya pada hari khamis, maka jumaat tak perlu datang ke sekolah lagi..sudah boleh bercuti!!

ada orang kata mungkin tasneem demam sebab nak beralih bulan..atau mungkin kerana sudah mahu tumbuh gigi dan mahu berjalan..apa-apa pun ummi harapkan semoga apa sahaja yang berlaku akan mendatangkan kebaikan pada tasneem sendiri dan pada kami sekeluarga juga.

2. handphone abi hilang. ye..baru hilang. masa ambil ummi di sekolah tadi, masuk je dalam kereta abi kata jom beli talifon..heran juga ummi..rupanya handphone abi hilang..mungkin hilang masa abi di kedai makan..dan ummi rasa kalau hilang di kedai makan tu memang peluang untuk dapat balik sangat tipis..sebab kat kedai kan memang ramai orang..entah ke mana lah perginya..semoga yang ambil itu terbuka hatinya untuk memulangkan semula handphone tu..sebenarnya yang paling di kesalkan bukan nombor-nombor yang ada dalam tu..tapi gambar-gambar tasneem yang sangat berharga tu..gambar dan video..sebab satu pun tak pernah di transfer di mana2...huhu..

talifon baru belum beli lagi..cuma sempat uruskan hal sim sahaja..sim dah ada, tapi talifon belum ada..tunggu gaji lah esok lusa..

salam sayang dari tasneem untuk semua..

2 comments:

  1. tahniah tasneem solehah!! laju nah tuhh...waahh selamat berkejar kejaran..

    p/s: tasneem boleh mintak adik dah..senang ummi mintak tolong ambek pape hehe

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)