Thursday, July 28, 2011

homeopathy hasan

alhamdulillah semalam ummi dapat pergi ke homeopathy hasan yang terletak di kompleks PKNS, bangi...untuk ambil penawar tasneem..



biasanya tempat ni ramai orang..tapi alhamdulillah semalan masa ummi pergi orang masih belum ramai..agaknya sebab semalam hari bekerja..

masa ummi sampai tu, tempat tu tutup sekejap..rehat...lepas dia buka semula,ummi dapat giliran yang ke2.jadi tak lamalah ummi menunggu..

bila masuk jumpa dengan doktor..(doktor ke gelarannya ye??) beliau kata yang kena kat tasneem tu macam kuman...kuman dalam badan akan keluar dalam macam2 bentuk..ruam,demam,batuk,kahak...macam2 lagi..

beliau juga ada bagi contoh, kalau demam dan diberi dengan ubat biasa... kuman demam tu akan
berlegar2 sahaja dalam badan..tidak keluar...maka, kalau hari ini demam tu dah sembuh, lain hari mungkin akan demam lagi....

katanya lagi, ubat yang akan diberi ni nanti akan keluarkan kuman2 tu..jadi mungkin bintik2 merah yang ada pada badan tasneem tu keluar lebih banyak...kalau itu berlaku, tak perlu sapu sebarang krim, ataupun bedak2 moden..cukup dengan sapu ni dengan tepung kanji-bedak kampung..

pesannya lagi, kalau menggunakan ubat homeopathy ni, harus bersabar lebih..hehe...ubat ini mungkin lambat sikit menunjukkan kesan zahir kerana bertindak secara dalaman dahulu...berbanding dengan ubat komersial yang mungkin lebih cepat menunjukkan kesan.

memandangkan tasneem memang tidak di"cucuk" sejak dari kecil (kecuali cucuk yang diberi sebaik sahaja bayi lahir-yang tak boleh nak elak), katanya itu lebih bagus, dan lebih cepat menunjukkan kesan berbanding bayi yang dicucuk dengan taat tanpa skip 1 jenis pun...

ubat ada 3 jenis...
yang kurus kecil tu 1 biji 1jam sekali
yang sedang tu 1 biji 2 jam sekali
dan yang gemuk tu 2 biji 3 kali sehari...

ubat ni kena kemam/hisap..rasanya manis!!
tasneem suka bila makan ubat ni..hehe

semoga tasneem cepat sembuh...

2 comments:

  1. fifah memang dah tau lame eh baby tak payah suntik vaksin?untungnye...kami lambat tahu..bagitau kat blog supaye yg belum dicucuk jgan samapi bagi cucuk..

    ReplyDelete
  2. tak tau jugak mula2 tu..masa pantang tasneem tu kn duduk dgn mak..mak la yg tak bg g cucuk2 ni...hehe...so, ikut jela..nnt derhaka... =p

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)