Monday, July 25, 2011

Pulang ke Johor Sebentar....

hujung minggu yang lepas kita balik sekejap ke johor..ikut atok dan nenek...ziarah tok yot(moyang tasneem sebelah ayah ummi..pening tak nak faham?hehehe...)

kita balik ber4 je..abi tak ikut sebab abi ada Latihan Dalam Perkhidmatan (LaDaP) kat sekolah. kita balik sekejap je..bertolak sabtu pagi dan balik semula ahad petang.

tok yot
tok yot sekarang dah tak berapa sihat.jalan pun dah tak berapa kuat..kaki selalu je sakit2..hari tu tok yot kena gout..jadi makan pun kena banyak berpantang.salah makan nanti kaki tu boleh bengkak balik..kesian tok yot kan tasneem...tasneem doakan tok yot cepat sembuh ye sayang..

nasi ambeng
balik kampung kali ni sebenarnya dua dalam satu..yang utamanya macam yang ummi cakap kat atas tadi, dan tujuan kedua pula, sebab atok nak makan nasi ambeng.ape nasi ambeng tu ye??ummi pun tak arif sangat pasal nasi ambeng ni. ummi ada juga tanya sikit2 dari atok pasal nasi ambeng ni..

nasi ni kira sebahagian dari budaya orang jawa.biasanya nasi ambeng ni orang jawa akan buat masa kenduri arwah.dan kenduri arwah tu pulak biasanya buat dalam bulan sya'ban.ummi pun tak pernah tengok macam mana masi ambeng ni di hidang. tapi atok kata nasi ni letak dalam dulang besar..dibuat 4 bahagian....lepas tahlil, dulang akan diedar2 kan. 1 talam untuk 4 orang. 4 orang tadi tu akan jamah sikit nasi yang disediakan, dan kemudian akan bungkus nasi tu dalam daun pisang..bawa balik ke rumah dan makan bersama isteri dan anak2..sebab tu namanya "berkat".

nasi ambeng ni adalah nasi putih biasa je. lauknya ada ayam (kadang2 digoreng, masak kari, atau masak kicap), serunding kelapa, ikan masin, bergedil, sambal goreng, dan mee goreng..rasanya itu sahaja..tak tau lah kalau ada yang tertinggal.

atok cerita, masa atok kecik2 dulu, arwah ayah atok kalau pergi kenduri tahlil tu, lewat malam baru balik.kiranya anak2 semuanya dah tidur. jadi, bila balik tu dia akan kejut semua anak2 untuk makan nasi ambeng ni bersama2..

*betul tak ayah yang fah cite nih??hehehe...

ummi memang suka makan nasi ambeng ni..tambah2 bila makan ramai2 atas bungkusan yang sama..meriah gitu!!

hari yang kita balik tu, ada 3 bungkus nntri iniasi ambeng..3 bungkus ni tak sampai serentak..t'hari, petang dan malam...(zaman sekarang dah berubah,siang2 pun ada nasi ambeng)...ummi tak sempat nak ambil gambar sebab bila tok jim bawak balik, semua dah tak sabar nak makan..termasuklah ummi...hehehe...

kalau nak tengok, google saja..banyak gambar nasi ambeng yang boleh nikmati...(tiba2 rasa lapar pulak malam2 ni)

entri ini ummi tamatkan disini dulu..insyallah esok ummi sambung cerita tasneem di kampung..

5 comments:

  1. suke nasi ambeng tapi mase pregnet samapi sekarng terus tak boleh masuk banyak..lagi2 ayam kicap..samapi sekarng tk boleh masuk..tapi mase seblum tu makan tak hingat ;D

    ReplyDelete
  2. tak lalu tgk ayam tu warne hitam..hehe..bile tah nk berakhir ketidak sukaan ini ;P

    ReplyDelete
  3. ha...kalau cmtu tukar ayam goreng lah..blh tak agak2?

    ReplyDelete
  4. haha..boleh2 tak jadi masalah..jgn ayam kicap sudah ;D

    ReplyDelete

jgn malu2..sila lah tulis dengan gembira (^_~)